tisdag 21 november 2017

Laddningslampan slocknar inte

Laddlampan lyser trots sitt namn endast innan laddningen startat och slocknar när laddningen väl är igång. Mäter batterier 14V är det halvfullt och mäter det 19V är det tomt. Får du inte upp spänningen till 16-17V trots laddning, byt batteri. Slå på tändningen (starta inte ) och se om laddningslampan ( batterilampan) lyser. Om du drar ut stickkontakten (med 3st kablar) ska lampan slockna.


Om den slocknar gå vidare till steg 3. Hej, jag har problem med att laddningslampan lyser och slocknar inte trots att generatorn tycks fungera som den ska. Generatorn är en Bosch 14V 90A. Har efter att min gamla generator laddat för lite så fick jag tag på en annan generator av en kille. Men nu så märker jg att laddningslampan inte lyser, När jag startat upp bilen så måste jag gasa upp rejält på gasen för att laddningen skall komma igång och då laddar den volt och då även på tomgång.


Laddningslampan lyser när tändningen slås på, då den får. Om inte lampan lyser, kan du byta hur manga kol och regulatorer du vill,. Lampan ska alltså jordas i generatorn. Då lyser lampan när du slår på tändningen och den slocknar när motorn startat. Hade lite fullt upp igår så kunde inte hålla på med bilen.


Laddningslampan slocknar inte

Fick dock tillfälle idag och lyckades lösa problemet! Vår 6som alltid har haft otur när det gäller elen har slutat ladda. Började med att generatorlampan lös lite svagt ibland för att sedan slockna helt, dvs. För visso verkar batteriet ha gått och blivit dåligt, men jag har svårt att tro att det är det enda problemet.


Det är inte i samband med att jag använder alla elförbrukare som felet uppträder. Nu undrar jag om någon annan råkat ut för detta elfel eller vet vad som är lämpligt att börja med att byta ut? Normal procedur är att man gasat lite i friläge till laddningslampan slocknar. Inget att oroa sig för så länge du kan släcka lampan med lite gaspådrag i friläge. Sedan sköter generatorn det själv.


Laddar batteriet fullt och sen två dagar senare så funkar inte bilen som den ska. Har bytt generator och testat den i en provbänk så det kan inte vara den som är fel. På senare tid har lampan börjat tändas under körning och man måste varava den högre och högre för att den ska slockna.


Om du har en huvudbrytare som inte ligger an riktigt i påslaget läge kan laddningslampan slockna när man försöker starta. När inte mejselstarten fungerar för dig är allt du har att felsöka direktplus inkl huvudbrytare, jordledning, batteriet och startmotorn. Om du väljer att fortsätta köra när oljetryckslampan lyser kan motorn få allvarliga skador. Kontrollera oljenivån, starta sedan bilen igen i högst fem sekunder för att se om lampan slocknar.


Laddningslampan slocknar inte

Hej, har ett konstigt fel på min Saab 9t-84. Hej min laddningslampa vägrar släckas. Idag när jag kom hem efter en tur så tändes motorvarningslampan och laddningslampan. Jag slog av tändningen en stund för att sedan starta igen, då tänds motorlampan o slocknar efter några sekunder i vanlig ordning sedan tänds den ytterligare en gång för att sedan slockna ? Har ett laddproblem som jag inte riktigt förstår mig på. Det enda som inte riktigt stämmer är effekten på laddningslampan.


Temp-lampan på motorn slocknar inte efter start. Det kommer kylvatten som det ska. Jag har kollat impeller och termostat. Vet inte hur jag skall gå vidare.


Kan det vara tempgivaren det är fel på? I så fall, hur kollar man den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...