Funderar lite om inkoppling av solpanel och laddning av batterier till bodelen o startbatteriet vid körning. Har nu 1Ah på bodelen och ca 4w effekt på paneler beroende på solläge,har själv monterat st 1w =3w från sunlux. Denna laddare är den lättaste som GoalZero har lanserat så du kan enkelt stoppa ner den i väska och ta med den på dina äventyr. Från början för att batteriet började bli dåligt och på hösten kunde det bli litet långt mellan turerna.
Senare hade jag en generator som inte laddade. På en dag ger solpanelen betydligt mer än vad som krävs för en start (100A i sek = 28Ah).
Solpanelen underhåller batteriet även på vintern. Håller me av flera anledningar. En panel ger alldeles för hög spänning om solen ligger på. Jag har nyligen bytt husbil och denna har solpanel på taket. Har inte haft solpanel tidigare, men denna verkar bara ladda bodelsbatteriet, inte startbatteriet!
Enligt kopplingsschemat på elektroblocket tycker jag det verkar som att solpanelen även skall ladda startbatteriet, åtminstonde vid avstängd motor. Utan motstånd lämnar solpanelen högre spänning än vad batterierna har. Allteftersom batterierna laddas stiger spänningen och när batterierna är fulla leder det till överladdning.
Det regulatorn gör är att den ser till att spänningen aldrig blir högre än vad batterierna klarar, typiskt 1volt.
Regulatorn får gärna ha ett urladdningsskydd som förhindrar att batteriet laddas ut för mycket och tar skada. C är det bara av livslängden kvar. Du behöver naturligtvis en solpanel också.
Ett blött batteri skall t. Köp ditt nätaggerat på bonnet. Vi hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Regulatorn märker om batteriet börjar ta slut och stänger av förbrukare så det inte laddas ur för mycket och tar skada. Minimera, eller slipp till och med helt, ladda batteriet i din foderautomat!
Vid kalibrering av FeedCon (modell 1) antingen täck solpanelen eller koppla ut kablarna under tiden, annars går inte kalibreringen igenom! Så länge du pytsar i lika mycket el från solpanelerna som din bil drar när den laddas på jobbet kan du lika gärna ha solpanelen hemma på garagetaket och bilen på jobbet och ladda. Eller så behöver solpanelen inte ens vara hemma på garagetaket, den kan lika gärna stå nån helt annanstans – som i en kooperativ solcellsanläggning du är delägare i. Det går även ställa in regulatorn att först ladda batteri fullt och därefter börja ladda batteri nr2. Vilken storlek på batteriet är lämpligt?
Man kan räkna med att batteriets kapacitet kan laddas ur med max ca (fritidsbatteri) för att ge en skonsam urladdning och lång livslängd. Smartpasset är den högra som reglerar start batteri och synkroniserar solpanel med generator. Ctek 250Dual är på 25Amp och där är igången för solpaneler. Den MPPT regulator till vänster uppe i bilden regulerar den stora solpanelen på 140W.
Tv som drivs med 220V. Som sagt hoppas att det räcker för mina behöv.
Husbilar kan vid kris laddas med landström. Om batteriet är helt urladdat kan det ta 2-dagar att ladda upp det igen med hjälp av solceller (100W solpanel ). Eftersom batteriet väger en del är det en kompromiss att välja. Batteri till solpanel.
Det finns flera olika lösningar som lämpar sig olika väl beroende av just dina behov. Då måste laddspänningen sänkas, så att batteriet inte får en överladdning som orsakar slitage i batteriet och högre vattenförbrukning. Vi rekommenderar ändå inte att man laddar batteriet med särskilt mycket mer än ca 1volt, eftersom man bland annat vill skydda det elektriska systemet i fordonet.
Powerstocc av Padde 0: av Padde Ladda batteri för elmotor-båt av Dan 4: av Dan. Bra utbud av solpaneler för laddning av 12v batterier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.