måndag 30 april 2018

Bildstöd för barn

Utforska Lena Samdahls anslagstavla bildstöd på Pinterest. Visa fler idéer om förskoleteman, teckenspråk, skola. Bilstöd är pengar du kan få om ditt barn har väldigt svårt att förflytta sig på grund av en funktionsnedsättning. Det gäller både barnets svårigheter att förflytta sig på egen hand och att åka buss, tåg eller annan kollektivtrafik tillsammans med dig.


Bilstöd finns för att du ska kunna köpa eller anpassa en bil efter barnets behov. NPF shop säljer bildstöd och hjälpmedel för barn och vuxna, med eller utan NPF. En hjälp för barnet och för dig som förälder är att använda bilder som stöd för vad som ska ske och i vilken ordning det ska ske. Rutinen blir tydligare för barnet med en konkret bild. Ett bildschema kring läggning hjälper både som förberedelse för vad som snart händer och en kom-ihåg-lista under aktiviteten.


Däremot kan vi hitta sätt att undvika situationer som triggar igång dem, och bildstöd kan fungera för vissa barn. Här är receptet på tavlan, så att du kan göra en likadan Själva tavlan är inköpt på Jula, en billig variant som kostade 49:-. Hej och tack för att jag får ta del av pedagog Malmö. Jag arbetar som talpedagog och skulle vilja utveckla allt det praktiska för lärare med stora klasser som har elever som behöver bildstöd som är riktat till elever i åk och uppåt.


Bildstöd för barn

Välkommen till Bildstöd. Här kan du skapa bildstöd för att underlätta kommunikation och förtydliga informationsmaterial. Bild: Veckoschema i TEACCH-färger. Vi har idag två scheman. Det första är ett veckoschema som sitter på kylen som ger en översikt över veckan som pågår.


Där tittar vi och ser vilka dagar som det är förskola, utflykt, vårdbesök, träffa någon eller bara vara hemma. Veckoschemat ser vi till att inte göra för plottrigt och vi har rensat bort alla papper som vi tidigare hade på kylen och frysen. Varje kväll när barnet har somnat plockar vi bort dagens bilder och flyttar pilen till nästa dag, så att det ska vara tydligt vilken dag det är idag. Veckoschemat vi använder kommer från Habilitering och hälsa i Stockholm och finns som pdf på Veckoschemafarghab.


Bildstöd för barn

Jag skriver ut och laminerar med en enkel lamineringsmaskinfrån Clas Ohlson. Vi använder bilder från Pictogram och fot. Se hela listan på picturemylife. För att skapa sammanhang, förbereda och lära oss bilder använder vi appen Ritprata.


I den gör vi berättelser med pictobilder och foton i kombination med ljudinspelningsfunktionen som gör att vi kan berätta och lyssna på det som berättas. Oftast lägger jag in bilder och läser in en berättelse i förväg. Sen tittar vi på den tillsammans och då vill mitt barn läsa in berättelsen själv så då spelar vi över det jag har läst in. Efter händelsen lägger vi in foton som vi tog och läser om berättelsen i dåtid.


Händelserna vi förbereder och bearbetar är t ex vårdbesök, när vi ska på sociala aktiviteter, utflykter med förskolan (förskolan gör dock mer och mer av förberedelser för förskoleaktiviteter själva), högtider och årstidsförändringar. Just att berätta om årstidsförändringar och vad det innebär i termer av klädbyten uppskattas mycket av mitt barn. En av de största fördelarna med att förbereda på det. Jag ser till att använda samma pictobilder och foton (på t ex platser) i ritpratet som på veckoschemat och i dagschemat. Det är fantastiskt bra att kunna använda de bilderna som stöd hemma sedan när vi pratar om hur dagen har varit.


Vissa människor anser säkert att vi lever för mycket i våra telefoner och surfplattor men både vi föräldrar och barnet har stor nytta av att använda bilder som hjälpmedel och därför fotar vi mycket. Sedan början på terminen använder vi PictureMyLifes dagbokoch det har gjort kommunikationen mellan hemmet och förskolan lättare. Förskolepersonalen kan ta sig tid att skriva utförligt efter att barnet har gått hem vilket underlättar avsevärt och vi föräldrar kan skriva under dagen om vi behöver. En oerhört sympatisk del av PML är att det går att lägga in bilder och göra dagboken till något som även är för barnet. Det är inte bara vuxna som kommunicerar om barnet utan barnet kan vara delaktigt.


Som komplement till dagboken skickar och får vi mail med planering för de kommande två veckorna. På det sättet kan både förskolan och vi föräldrar få en överblick över barnets alla aktiviteter och då kan vi kravanpassa och flytta på vissa saker om belastningen ser ut att bli för hög. Av dagboksanteckningarna framgår det om det har blivit förändringar inför morgondagen och vi kan då göra scheman som stämmer. Det jag har beskrivit här ovan är en kombination av bildstöd som har tagit oss två år att komma till, jag hade nog inte orkat börja med allt på en gång.


Jag hade som tidigare nämnt ingen sådan hjälp så här kommer en lista på saker jag hade önskat att jag visste när vi började med bildstöd. Att se till att det finns bilder på roligheter i scheman ökar glädjen i vardagen och kan göra det lättare att förstå poängen med ett schema. Om barnet får lördagsgodis kanske det är det första som ska in på schemat? Syftet med bildstöd är inte att göra barnet lydigt utan att ge tydlighet nog för att livet inte.


Bildstöd för barn

Ett veckoschema i färg är egentligen utformat för barn med särskilda behov och då framförallt barn med behov av bildstöd. Det är också bra för de barn som behöver få lite mer struktur på vardagen. Autism- och Aspergerförbundet har tagit fram en folder som beskriver svårigheter som barn med autism har och ger en vägledning för hur samtal och förhör behöver anpassas. I foldern ges tips på hur både miljö och kommunikation kan anpassas så att barnet får rätt förutsättningar att kunna svara på frågor.


Med hjälp av den här kom ihåg-listan kan du hjälpa ditt barn att att lista olika strategier hen kan använda när känslorna blir för starka. Första sidan är ett exempel och på sida två kan ditt barn skriva sina egna strategier. Listan är utformad med bildstöd och kan skrivas ut och sättas på t. Ett kognitivt bildstöd för att skapa struktur och tydlighet i skoldagens innehåll - för alla barn. Kid-Do’s förskoleschema används för att förtydliga för barnen hur dagen kommer att se ut. Magneterna placeras väl synliga för alla barn och sätts i den ordning aktiviteterna kommer.


I detta inlägg skriver jag tillsammans med logopeden Elin Nordin, vi vill tillsammans dela med oss av kunskap och tips kring bildstöd i undervisningen. Bildstöd är ett utmärkt hjälpmedel i det vardagliga arbetet i klassrummet. Tänk dig att vakna på morgonen och inte ha en aning om vad som ska hända och vad som förväntas av dig idag. Bilder kan därför användas för att förstärka det man säger.


Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete. Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet.


En hel del information om kognitivt stöd för alla åldrar hittar man hos Klara Mera. Här är några exempel: Tips på kognitivt stöd för barn. Ryggsäcken, ett informationsmaterial om kognitivt stöd. Kappsäcken är ett informationsmaterial om kognitivt stöd för barn.


Ladda ner bildmaterial från Bildshoppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...