tisdag 14 augusti 2018

Elmotorn funktion

Vi har allt från spännlinjaler, motorslädar och separata kylfläktar till pulsgivarkit. Skydda elmotorn mot fasfel, överbelastning och lagerhaveri med passande tillbehör. Kontakta någon av oss på Busck? Tveka inte att höra av dig. Stort återförsäljarnät.


Hitta återförsäljare av elmotorer.

Koll på det senaste inom branschen? Ständigt nya saker hos Busck. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Gratis att använda!


Elmotorer, teknik och funktion. En elmotor är en roterande maskin som omvandlar elektrisk energi till kinetisk energi. De flesta elmotorer är av så kallad roterande typ och består av en stillastående del (statorn) och en roterande del (rotorn), se figur 1. Rotorns och statorns uppbyggnad ser olika ut beroende på vilken typ av elektrisk maskin som.


En elmotor har konstant vridmoment genom hela varvtalsregistret, vilket gör växellådan överflödig.

Likström (DC) Strömmen går i en riktning. Växelström (AC) Strömmen ändrar riktning gånger i sekunden (vid Hz) Synkronmotor. Drivs med växelström. Varvtalet bestäms av frekvensen.


Sällsynt i elbilar. Svar: En elmotor omvandlar elektrisk energi till mekanisk energi. Det finns många sorters elmotorer, men principen för dem alla är att man med hjälp av magnetism får motorn att rotera. Motorn består av en rörlig del som kallas rotor eller ankare och en fast del som kallas för stator.


En elektrisk motor eller elmotor, konverterar elektrisk energi till mekanisk energi (rörelseenergi). Den omvända funktionen, att omvandla mekanisk energi till elektrisk energi åstadkoms med en generator. Motorer som till exempel används för truckar och elektriska lokomotiv har ofta den dubbla uppgiften då de genererar ström vid inbromsning. Till sin grundfunktion var elmotorn färdigutvecklad redan för hundra år sedan. Då var den en del av den industriella revolutionen.


När elmotorer installerades i industrier behövde man inte längre lita till ångmaskiner, vattenhjul eller bara handkraft. Nu hade man en elmotor som kunde göra jobbet. De kan vara så små att de finns i armbandsur till så stora att de kan driva tåg och ubåtar.


De finns överallt i vår vardag. Hur fungerar en elmotor?

Tänk att du har en hästskomagnet. Svar: I en elmotor sitter en roterande del som kallas för ankare. I ankaret sitter det flera spolar av koppartråd som måste få ström om motorn ska kunna arbeta – alltså att ankaret börjar rotera så att det kan driva något. Det är mjukvaran i växelriktarensom avgör om en elbil upplevs som pigg eller slö.


Likaså är det växelriktaren som sänker frekvensen när man släpper gaspedalen och avgör därmed bilens motorbromsegenskaper. Naturligtvis kan en växelriktare inte göra mirakel. Om frekvensen ökas snabbare än motorn orkar med börjar den slira, tappar fart och ork precis när man som minst önskar sig det. Det enda som ändras när manväxlar mellan vanlig körning och Eco-läget i en elbil, eller justerar graden av regenerativ motorbroms, är mjukvaran i växelriktaren. Det är mer mjukvaran i växelriktaren än lindningarna i elmotorn som bestämmer hur en elbils motor upplevs.


Elbilstillverkare lägger därför ofta mer arbete på mjukvaran i växelriktaren än själva elmotorn. Se hela listan på mestmotor. Växelriktaren är inte mycketatt titta på. Några stora feta transistorer på ett kretskort. Det är inga vanliga transistorer dock utan dyra så kallade IGBT-transistorer som tål mångdubbelt mer ström.


Sådana kan kosta flera hundra eller tusen kronor styck. De ska tåla hela motoreffekten, det är strömmar motsvarande uppåt hundra hästkrafter som passerar genom dem. Precis som för elmotorn gäller det att transistorerna tål mycket – om de kyls ordentligt. Därför blir transistorerna väldigt varma. Mjukvaran som styr växelriktarenhar massor av styrsignaler den ska behandla.


Trampar föraren på gaspedalen ska strömmens frekvens ökas så att elmotorn börjar snurra snabbare. Lättar föraren på gasen ska frekvensen och motorn saktas ned. När du bromsar bilen börjar växelriktaren jobba baklänges: den minskar på strömmens frekvens till elmotorn, som då blir en generator och börjar generera växelström själv. När du motorbromsar elbilen matas bromsenergin tillbaka in i batterierna. Det kallas regenerativ broms.


Förutom gas- och bromspedalernastyrs växelriktaren även av många andra signaler. Om till exempel hjulen börjar spinna loss är det växelriktaren som får reda på det och blixtsnabbt minskar motorns varvtal. I bensinbilar används separata antispinnsystem eftersom bensinmotorns varvtal inte kan ändras lika snabbt.


ABS-funktionalitet sitter i växelriktaren: när föraren bromsar och bilen använder elmotorn till att regenerativt bromsa farten (och ladda batterierna) kan mjukvaran tillfälligt snabba upp elmotorn igen om den märker att hjulen låser sig. Elbilar har dock även traditionella ABS-system som styr bromsarna för att kompensera skillnader mellan hjulparen. Kretskorten och komponenternai moderna elbilars växelriktare designas av biltillverkarnas ingenjörer genom många kompromisser.


Lågt pris kontra hög effekt. Avancerade kylsystem kontra dyrare transistorer. Men mjukvaran till växelriktaren är nästan ännu svårare att få till perfekt: den ska styra elmotorn korrekt i alla upptänkliga situationer.


I en del elbilar som finns i flera utföranden är det just växelriktaren som skiljer sig mellan modellerna – trots att modellerna har likadana elmotorer. Många designkriterier som ska uppnås. Till virkestorkar och andra applikationer med höga omgivningstemperaturer. Ytbehandlad för att tåla luftfuktighet upp till hundra procent.


Tillverka världens enklaste elmotor av ett batteri, koppartråd och några neodymmagneter. Detta experiment visar hur sambandet mellan elektricitet och magnetism kan ge upphov till kraft och rörelse. Ingen växellåda behövs.


Inga vibrationer, inget buller och framför allt inga giftiga avgaser. Ja, elbilen har allt man kan önska sig – om det inte vore för batterierna. Dessa är tunga och dyra klumpar som dessutom tar en evighet att ladda. Motorn behöver växelström för att börja snurra. Batterierna i en elbil lämnar ifrån sig likström.


Mittemellan de två sitter växelriktaren som omvandlar batteriernas likström till växelström. Artikeln om elmotorn berättar hur den måste matas med växelström för att snurra, och växelströmmens frekvens bestämmer motorns varvtal. I elfordon kallas detta för återladdning och innebär att elmotorn växlar funktion och blir till en generator som faktiskt laddar batteriet genom att omvandla rörelseenergin till likström.


Man kan som regel även ställa in hur mycket återladdningen ska bromsa fordonet istället för att slita på bromsarna (som också omvandlar rörelseenergi till värme). En triangulär, liksidig rotorskiva roterar under inverkan av förbränningstrycken. Wankelmotorn är uppbyggd av ett kring motoraxeln koncentriskt förlagt hus.


Författare: Ove Backlund. Genom att samla upp kraft vid inbromsning kan bilen lagra elektricitet i sitt 48-voltsbatteri. Den stora fördelen med mildhybrider är att de ger lägre bränsleförbrukning och därmed minskade utsläppsnivåer. Det mesta av ångan leds därefter tillbaka till kondensorn där ångan kondenseras till vatten. Kondensatorn på en elmotor fungerar ungefär som ett batteri, lagra energi i form av elektricitet.


Ibland kallas en kondensor, är en kondensator en passiv (vilket ger ingen energi) komponent som används i många elektriska apparater. Typiskt kondensatorer finns på enfas motorer och används för att starta och driva motorn. Scubajet är en allt-i-ett- elmotor som snabbt och lätt ska kunna monteras på olika flytetyg. Den mäter centimeter på längden och väger måttliga kilo.


Den är som namnet antyder en liten jetmotor. Frekvensomriktare ger en effektivare drift och varvtalsstyrning av elmotorer. Anpassa elmotorns arbete och effektuttag efter behovet.


Genom att varvtalsreglera motorn anpassar man hastigheten efter det önskade behovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...