tisdag 18 december 2018

Koppla kylfläkt relä

Professionell rådgivning av experter vid val av reservdelar. Vi har reservdelarna till din bil. Bildelar av Toppkvalitet. Sveriges största utbud av bildelar. Upp till rabatt på bildelar!


Koppla kylfläkt relä

Snabb leverans och bra priser. Köp era nya på nätet! Bästa pris på marknaden! Delbetala i upp till månader. Folge Deiner Leidenschaft bei eBay! Koppla elektrisk kylfläkt till relää!


Den andra anslutningen på termokontaktgivaren stomansluts (jordas). UT på relä till ansl. Svart kabel = Ansl.


Tja skulle behöva tips hur man bäst kopplar in en knapp för att styra kylfläkten. Testade söka men hittade inget vettigt. Ett relä är en elektriskt manövrerad strömbrytare, där du på avstånd kan styra en stor arbetsström, med hjälp av en litenkontrollström. Exempelvis kan du styra storförbrukande ankarspel och bogpropeller via en jätteliten knapp i sittbrunnen. Skulle vi köra 200A genom knappen blev inget kvar av den… Men den lilla knappen klarar av den låga styrströmmen till reläspolen.


Den största vinsten är dock att vi slipper dra tjocka kraftkablar onödigt långa sträckor, vilket skulle orsaka stora spänningsfall. Se hela listan på elkurs. Relät är uppbyggt av en spole, dvs koppartråd på rulle. Om vi matar in en svag ström i denna koppartråd bildas ett magnetfält.


Spolen magnetiseras och påverkar ett s. Tricket är alltså att vi med en liten ström skall styra spolen, som i sin tur aktiverar kontakter som styr en stor ström. Fjärrstyrd strömbrytare! Vi ser i bilden att ordinarie batteri, huvudbrytare och säkring finns på plats. För tydlighets skull har jag här gått ifrån normen för kopplingsscheman, och ritar in de fysiska plintarna också, annars blir det svårt att se vad som är tjocka och tunna ledare.


Relät manövreras via tut-knappen (återfjädrande). När den trycks i kommer ström flyta i reläspolen (svartaledare). Här handlar det om låg ström, runt 1-1A beroende på typ och storlek på reläet.


När reläspolen blir genomfluten av ström blir den magnetisk och drar ihop de gröna kraftiga kontakterna (man brukar markera med en streckad linje att kontakterna hör till spolen). Du hör då ett tydligt klick från reläet om det är ett någorlunda stort relä. Man måste välja tillräckligt stort relä! Med tillräckligt stort menas här att (de gröna) kontakterna måste klara av den stora ström de kommer att hantera.


Om reläet är för klent riskerar man att kontakterna ”svetsas ihop” pga gnistan som uppstår inne i reläkontakterna. Då klistras de ihop för gott, vilket kan vara både farligt (permanent gående bogpropeller) och okomfortabelt (permanent gående tuta). Ofta används ju ett relä också för att slå ihop startbatteriet med förbrukarbanken när generatorn går, för att då ladda alla batterier (sk Skiljerelä).


Då kan stor ström flyta från generatorn, och hanteras av reläet. Den relätyp vi hade på kursen (färgbild nedan) brukar klara ca 30A, lämpligt för tuta, strålkastare och annat, men inte som skiljerelä. Större strömmar kräver större relän med bättre kontaktering.


Dessa relän skall alltid ha anslutning med bultar(på starksidan), så att riktiga kabelskor kan skruvas dit ordentligt. Flatstift duger inte i dessa fall. Läs mer om funktionen för just skiljerelän under Tips-menyn. Vill du veta mer om styrrelä och skiljerelä?


Välkommen till Elkursen! Att koppla samman flera relä är väldigt enkelt, man kopplar det på så sätt att stift på vardera relä sammankopplas och därefter till en jordpunkt, detta gör man även med stift (sammankopplas) och drar dem sedan till styrströmmen från bilens original helljus (pluskabeln). Den kopplar 12V på fläkten när den blir varm. Fläkten har 2olika hastigheter, därför är det tre sladdar till termokontakten.


Ta loss 3-poliga kontakten från tempgivaren och koppla med en sladd ihop det 3olika sladdarna parvis, då bör du se att fläkten börjar snurra på 2olika hastigheter. Relät har två stycken poler som kopplas till batteriets plus och minuspoler samt två poler som kopplas till vinschens plus och minuspoler. Om relä drar och leverera ström till fläkten, är fläkten jordad? Hittar du rätt typ av termokontakt kan du ju nästan skippa tidrelät och ha den så den triggar ner till grader på kylvattnet.


Bara ta en lämplig anslutning som pallar strömmen fläkten drar och koppla genom en strömbrytare till röda kabeln på fläkten, på så sätt går du förbi reläet. Volvo 94 9Elsystem Övrigt elsystem Relä, kylfläkt. Betala säkert med Klarna!


Med ECC på startar elfläkten direkt. Diskutera bil-teman här. Sitter ett relä framme vid fläkten som jag testat,.


Till- och frånslaget av en låg styrspänning kan styra slutande och öppnande av en annan elektrisk krets (där både spänning och ström kan vara betydligt större). När plogen är höjd skymmer den ljuset. När det gäller LED-ljusramperna så är det endast en kabel med DT-kontakt som ska paras ihop med reläsatsen, det är Plug-and-play, även extraljus med extern ballast har Plug-and-play-kontakter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...