fredag 16 augusti 2019

Låg kroppstemperatur 36

Låg kroppstemperatur 36

Den inre kroppstemperaturen hos både barn och vuxna brukar vara mellan och 3grader. Temperaturen varierar från person till person. Hudens temperatur kan vara både högre och lägre beroende på hur kallt eller varmt det är i omgivningen. Låg kroppstemperatur kan vara farligt om den hamnar under grader.


Symtomen med utmattning och frossa tyder på att det är något som inte stämmer i din kropp. Det kan bero på olika orsaker, en vanlig orsak är hypotermi. Det kan uppstå på olika sätt, till exempel om man blir exponerad av kyla eller av undernäring. Jag har låg kroppstemperatur , 30- ,som högst.


Men symtomen vid underfunktion av sköldkörteln stämmer inte på mig! Det enda som stämmer är låg kroppstemp. Vid grader fungerar inte regleringen av kroppstemperaturen.


Låg kroppstemperatur 36

Vid grader blir de flesta medvetslösa. Vid en kroppstemperatur under grader slutar all aktivitet i hjärnan. Här kan du läsa mer om köldskador. En person som blivit nedkyld måste snabbt få hjälp att återställa kroppsvärmen med till exempel filtar.


Kroppstemperaturen varierar normalt mellan och 3grader. Den är som lägst under småtimmarna och som högst framemot eftermiddagen då vi varit aktiva under dagen. En låg basal kroppstemperatur (hypotermi) är det säkraste testet för att avgöra en sänkt ämnesomsättning (hypotyreos) och stämmer, med undantag för dem som har en pågående infektion eller inflammation i kroppen (i leder eller muskler, förkylning etc), alltid in. Minskad kroppstemperatur: patologi eller norm? Alla vet att indikatorn för normal kroppstemperatur är värdet 3°.


Det kan variera något under dagen beroende på tid på dagen, fysisk aktivitet, ålder och jämn stämning. Detta är en naturlig process, som är kopplad till kroppens termoregulering. Den normala temperaturen ligger på mellan och grader, beroende på vilken mätmetod man använder sig av. Det kan finnas en grads skillnad mellan underarmstemperaturen och temperaturen i anus. Det är viktigt att man är medveten om detta.


Att ha en låg temperatur beror mer på externa faktorer än något annat. Vaknade tidigt imorse av att jag låg och svettades. Kunde inte ha täcket på mig ens. Gick upp och kollade min kroppstemperatur , som låg på 34!


Låg kroppstemperatur 36

Visst, min normala temperatur ligger på och någonting, men så här lågt brukar det aldrig ligga. Och varför dessa svettningar? Jag tyckte inte det var normalt. Om det finns en låg kroppstemperatur på morgonen är detta resultatet av dess fysiologiska nedgång - från två på morgonen till sex på morgonen (till ca 3° C). Den sanna kroppstemperaturen definieras som temperaturen i arteria pulmonalis, vilken dock inte är åtkomlig för mätning såvida man inte har en pulmonaliskateter på plats.


Denna idealiska temperatur för kroppen är ca 37ºC, men kan vara så låg som 36ºC (97ºF) för vuxna. Feber eller pyrexi är ett tillstånd då kroppstemperaturen, som i vanliga fall ligger mellan °C och 3°C, överstiger 38°C. Om du däremot ligger på och över 3är du så kallad subfebril och det är fortfarande ett ”aktivt symtom”.


Låg kroppstemperatur 36

När din kroppstemperatur återgått till under dessa siffror i mer än timmar anses du inte vara smittsam. Om jag tolkar din text rätt hamnar du fortfarande på toppar över 3så då skulle du anses vara sjuk fortfarande. Jag låg runt 38-3länge men nu under kvällen har det vänt och blivit till 3istället. Har upplevt en del hjärtklappning under dagen också men inget som jag känt varit oroväckande. Min normaltemp är typ ,2- ,så nu ligger jag över normal.


Min mamma är här och har koll på mig. Vanliga tecken är att man känner att “något är fel” i kroppen, att man är utmattad och inte orkar göra saker som förr, att man har problem att hålla vikten, att man känner sig håglös och deprimera och att sömn inte hjälper mot tröttheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...