torsdag 8 augusti 2019

Mäta jordfel bil

Ett brett urval av bilsemestrar med förmånliga hotellpaket i olika länder. Stor frihet och flexibilitet, spontana upplevelser och kvalitet för pengarna! Se alla Volkswagens bilar och hitta din favorit.


Läs mer om modellerna här! Vissa typer av jordfel kan man mäta sig fram till med multimeter, andra kräver att man använder en isolationstestare. Skillanden mellan instrumenten är att isolationstestaren mäter med hög spänning.

Antag att du har en spricka i isoleringen någonstans. Ledarna ligger inte ihop galvaniskt, men de ligger kanske någon dels millimeter. Batterispänningen ska mäta 1till 1med avslagen tändning. Slå på tändningen och strålkastarna lämna motorn avslagen.


Stäng av strålkastarna och tändningen. Så du kan utan problem mäta på ett ritkigt dåligt jordfel å ändå få full. Alla som vi har pratat med säger jordfel , men i kan inte hitta något fel.


Att mäta kablar i bil och husvagn med multimeter är inte en garanti för.

Om du har tillgång till en multimeter ska du mäta hur många volt du. Skruvar av höljet på släpvagnskontakten bak vid rampen för att kunna mäta spänning direkt på stiften. Sätter en planka mot bromsen inne i bilen och mäter om det kommer någon ström till stift eller röd ledning men den är död. Släpet: Börja med att kontrollera att glödlamporna är hela och inte oxiderade. Kontrollera kontakten, ev.


Använd en digital multimeter (kostar runt 2kr) för att mäta spänningen i batteriet. Anslut den röda kabeln på multimetern till den positiva polen av batteriet och den svarta till den negativa polen. Ett par timmar efter att du kört bilen bör spänningen fortfarande vara mellan 1och 1volt.


Bildoktorn är en bil -community för både proffs och amatörer. Vi guidar dig gratis i felsökning, service, bilvår bilstereo, samt Fälgar och dess bultcirklar. Vi gör vårt bästa för att ledsaga dig igenom vanligt förekommande fel och frågor rörande din bil. En praktisk detalj ifall du kör en äldre bil utan färddator är att den avslöjar precis hur långt du har kvar att köra på din tankning.


Du kan ändra parametrar i bilen själv, till exempel trimma motorn eller minska bränsleförbrukningen via obdii-uttaget, men gör helst inte det. Dels bryter du mot lagen och förlorar din nybilsgaranti, dels kan du förstöra motorn om du inte vet. Jordfelsbrytare (JFB) är ett komplement till säkringarna i en elcentral eller en utrustning och bryter strömmen vid felströmmar mot jord.


En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare bara fungerar om de sitter i jordade uttag, men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag. Batterierna orkar inte starta bilen efter dagar stillastående. Det började efter jag hade bilen stående i ca.

Bilen startar ej, ev. Ja ska mäta batteriet i morgon. För att mäta likspänning ansluts den svarta proben till COM (jord) och den röda till uttaget märkt med V (se bild 1).


Om multimetern har autorange ställs vredet till likspänning. Multimetrar som saknar autorange har flera olika spänningar utskrivna inom området för likspänning (se bild 2). Jag har bytt mick på min tele, och nu knäpper det till varje gång man nuddar strängarna eller annan. När jag satte i batteriet igen så startade bilen rätt okej första dagen.


Andra dagen blev jag stående på en parkering och batteriet verkade så gott som helt urladdad. Ett litet svagt startljud lät, men inget mer. Efter att ha fått igång bilen med startkablar så körde jag till OKQoch köpte ett nytt, bra batteri som jag monterade.


Funkar alla lysen så får man gå vidare med att koppla bil och vagn och mäta spänningsfall i själva handsken medans man belastar. Nu i dessa kalla tider så har jag letat fram sladden till motorvärmaren åt traktorn. Skulle bara vilja testa att mäta för att se om motorvärmaren är ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...