torsdag 10 oktober 2019

Mäta motorlindning

Flera isolationstestere, normalt från 5kV och uppåt, erbjuder automatisk stegtest, där spänningssteg och varaktigheten på stegen kan definieras. Detta är nästan ett måste, då testets längd lätt mäts i minuter eller ibland timmar vid t. Här visar jag hur, jag resistansmätare linningarna på en motor och hur jag isolationsprovar linningarna på en motor. PTC-temperaturgivarna är integrerade i motorlindningarna för att mäta uppvärmningen av motorn direkt. Detta möjliggör direktstyrning och utvärdering av olika driftförhållanden.


Beroende på produkten kan givarna även fås med ATEX-godkännanden för användning i farliga områden. Använd kontinuitetstestströmmar för att mäta motorlindningar. Klarar ett fall på meter. Kompakt och lätt (mindre än kg) med stoppad halsrem för att frigöra händerna för att utföra tester en hel dag. Det går bra att mäta från kontaktorn också i de flesta fall, men man bör vrida på motoraxeln om möjligt under mätningen, för beroende i vilket läge rotorn har stannat kan mät värdena skilja ganska mycket mellan lindningarna även om det inte är något fel.


Med smarta funktioner direkt i din Danfoss VLT frekvensomriktare, kan du övervaka din motorlindning , mäta vibrationer och övervaka lasten. På så sätt kan du enklare planera förebyggande underhåll och minska risken för akut driftstopp. Vad den gränsen går är olika på olika ställen - om avvikelse är gränsen för din arbetsplats så är det detta som gäller och en vanlig multimeter mäter inte med någon noggranhet halls på värden under Ohm och jobbar man med motorer i 0. Ohm-klassen så kanske det handlar om att peta igenom ampere likström och mäta 0. Hmm, öppna upp dosan på motorn och mät lindningarna var för sig, lär ligga på några ohm över varje lindning och oändligt mellan lindningarna.


Givetvis skall blecken i dosan bort då med under mätningen. Mäta motorlindning Elektroninės spynelės, stumdomos durys, stumdomų durų sistemos, stakles, graztai. Viršutinis bėgelis gali būti. Tips 2: Hur man kontrollerar motorlindningar.


Många enheter och mekanismer i bilen drivs av elmotorer. För att alla system ska fungera smidigt, är det nödvändigt att upprätthålla motorerna i drift, genomföra regelbundet underhåll och inspektion. Ohms lag säger att du kan beräkna strömmen genom en motorlindning om du känner till trådens spänning och motstånd. Spänningen är lätt att bestämma.


Du kan fästa en voltmeter över strömkällans terminaler och mäta den. Att bestämma den andra variabeln, trådmotstån är inte lika enkel, eftersom det beror på fyra variabler. En stabil, grundläggande installationstestare. Om en burn- out har inträffat detekteras det säkrast med hjälp av oljetest. Det går även att upptäcka en burn- out genom lukten på köldmediet, (det luktar surt.) Vid burn- out byts olja, köldmedium, torkfilter och monteras burn- out filter.


Syratalet i ett kylsystem får inte vara högre än 05. Att du får isolationsfel mellan samtliga faser och skyddsjord beror ju på att du även mäter genom motorns lindningar. Calmon hjälper er mäta på motorer, deras givare och växellådor i klimatkammare.


Vi kan nu observera att för en enfasmotor är den skenbara effekten högre än den aktiva effekten. Effektfaktorn är således mindre än 1. Temperaturmätning i motorlindning Tips! Lindningen av koppartråd kan vara sin egen termometer!


När motorn vilat mäter man rumstemperaturen till 19°. Vi antar att också motorlindningen antagit denna temperatur, t = 19. Motorn körs därefter under hård belastning.


Du kan ansluta en voltmeter över terminalerna på strömkällan och mäta den. Bestämning av den andra variabeln, trådmotstån är inte så enkel eftersom det beror på fyra variabler. För varje modell fås, via enkla inställningar, en klar och tydlig funktion av de acceptabla toleranserna och gränsnivåerna för den specifika applikationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...