Fri frakt och leverans nästa dag. Köp före kl 1 leverans nästa dag. Schau Dir Angebote von Batteriet auf eBay an. Riesenauswahl an Markenqualität. Folge Deiner Leidenschaft bei eBay!
Brett sortiment av olika batterier. Stanna motorn, slå på strålkastarna, och sedan starta bilen. Om de dim betydligt, det är en annan indikation på en laddning problem.
Om lamporna blir ljusare när du rev motorn, kan generatorn delvis förse batteriet med ström. Om det inte finns någon förändring i strålkastaren intensitet när du startar bilen eller rev motorn, är generatorn fungerar normalt. Ställ en voltmeter att läsa DC volt och anslut kablarna till batteripolerna 5. Batteriet talar om för generatorn via sitt interna motstånd hur mycket ampere den behöver och generatorn kommer i möjligaste mån (beroende på bland annat motorns varvtal) att försöka tillverka och förmedla dessa ampere till batteriet. Batterier får väl anses som något nödvändigt ont som vi ofta behöver för att driva våra prylar och något som tar slut i tid och otid. Ibland kan man vara osäker på om batteriet man har liggande är fullt eller tomt och här är ett mycket enkelt test för att ta reda på det.
Genom att släppa batteriet från några centimeters höjd så kan man se om batteriet är tomt genom att. Hur veta ifall det är generatorn eller laddningsrelät som är kasst. Har väll varit lite på känn då jag inte haft mer än dryga 13v på batteriet när motorn varit igång förut. Hittade snabbt en generator på blocket för 200kr så det är väll lugnt isf. Skulle ett av dessa tecken visa sig måste generatorn kontrolleras direkt.
Ett första tecken är svårigheter med att starta, vilket innebär att det krävs flera försök för att få igång motorn. Ett annat tecken är ett urladdande batteri. Om ett nytt batteri laddar ur strax efter installationen så beror det oftast på en trasig generator.
Om man lyckats ladda batteriet fullt så bör man kunna köra åtminstone två timmar innan det är tomt om generatorn inte laddar. Men det är mer troligt att batteriet är dåligt om det ändå inte går att starta trots att det är laddat i minst timmar med batteriladdare. Tänkte om man kan köpa ett billigt på biltema, men vet inte hur många. Batteriet kanske är dåligt pga tex dålig generator , eller tjuvström.
Vad bör en generator på E523i – 19ladda i. Hur mkt laddas ett urladdat batteri av att man kör. Men hur kollar jag att det. Normalt när du slår på alla tillbehör såsom instrumentpanelen lyser, radio eller skygglappar, är det tillbehör drivs indirekt av generatorn, vilket håller batteriet laddat.
När generatorn är dålig, men den kan inte producera tillräckligt med el för att driva alla elektriska tillbehör med maximal kapacitet. Instrumentbrädan och sänggavel lampor kan således dim, kan signallampor fungerar långsamt och musikspelare fungerar inte. Generatorn är ansvarig för att hålla. Då vet du läget på cigg.
Då har du en bra utgångspunkt att utgå ifrån och då vet du att det visar rätt gentemot batteriet. Men fortfarande är cigguttaget ingen bra plats, det blir ofta spänningsfall när man belastar det, t. För att kontrollera ett batteri med bara en multimeter så är tillvägagångssättet enligt följande: Ladda batteriet fullt eller så mycket det går. Därefter låt batteriet stå i vila ett dygn för att batteriet ska somna in.
Inget får vara kopplat på polerna under vilan) Därefter kontrollera spänningen med multimetern. Delbetala i upp till månader. Därför är det viktigt att behålla balansen mellan generator och batteri om du ska köpa ett nytt batteri till bilen. Det är därmed en bra regel att välja ett batteri med samma fysiska utförande, antal Amperetimmar och storlek på startström som det gamla. Det finns alltid några modeller av batterier som är billiga.
Två olika 60Ah som är identiska förutom att dom har polerna på olika sidor samt ett 55Ah som har nedsänkta poler. Om nåt av dessa passar i bilen lönar det sig att satsa på ett sånt. Måste man ha en lite ovanligare modell (lite lägre, lite smalare osv) blir det fort dyrare. En generators funktion går att beskriva på två nivåer. Om vi går upp en nivå kan man beskriva dess funktion så här: Man låter en spole rotera i ett fast (stillastående) magnetfält.
Ok, fick även ett tips om att ta bort plus eller minuspolen medans bilen var igång, om den lägger av skulle det betyda att generatorn är kass. Efter vad jag lärt mig ska man aldrig koppla från batteriet med motorn igång. Startmotorn är ju aldrig bytt.
Fast å andra sidan så fort jag byter batteri så blir den som ny så det är ju batteriet som spökar bara att så fort det blir kallt ute igen så kommer felet tbx?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.