måndag 6 januari 2020

Marknadsföra sin egen bok

En unik och personlig present till din lilla stjärna. Gör vardagen lite mysigare. Personliga barnböcker där barnet har huvudrollen i alla våra mysiga historier. Barnet julmyser med familjen.


Alltid ett aktuellt urval av böcker - Köp dina böcker hos Akademibokhandeln! Att tala om målgrupp när man talar om något så fantastiskt som en riktigt bra bok kan låta stelt och tråkigt men vill man träffa rätt så är det oerhört viktigt. Arbetet bör börja tidigt då så många saker kommunicerar med läsaren. Formgivningen förmedlar en känsla, både genom omslag men även genom storlek, taktil känsla, typsnitt och texter.


Allt detta måste bli en förlängning av innehållet, en första länk till läsaren. Den primära målgruppen för boken må vara en, eller att man tror att det är en, medan det sedan visar sig att det är en annan. Rent historiskt har det varit nästintill paketeringsmässigt självmord att göra för grabbiga omslag då de uteslutit fler målgrupper än de omfamnat. Se hela listan på blog. Vid ett tillfälle arbetade jag med en spänningspseudonym där vi var ganska säkra på att läsarna skulle vara män.


Tre böcker skulle det bli och när vi gjorde en analys efter att ha gett ut första boken så såg vi att den sålt bäst i kanaler där i huvudsak kvinnor rörde sig. Köparna var kvinnor till över procent. Aningen förvirrade gick vi vidare i arbetet med bok två. Vi behöll samma form samtidigt som vi hela tiden hade en orolig känsla i magen. Svaret kom när bok två gick ut och vi följde upp analysen.


Den här gången med motsatt resultat. Varuhusen hade kvar sina travar. Bokklubbarnas försäljning uteblev. Till ca procent. Vi hade nu bok tre kvar i serien och bestämde oss för att gå till botten med det hela.


Allt är förmodligen i samma genre. Komplexiteten i målgruppstänk är idag så mycket större i och med att genrerna muteras på olika sätt. Förr var en spänningsroman en spänningsroman och alla visste då precis vad det handlade om. Men läsarna ser väldigt olika ut och vill bli lotsade rätt.


Särskilt när bokfloden och informationsflödet bara blir större och större. Detsamma gäller naturligtvis inom alla genrer. Den digitala revolutionen – eller förflyttningen om man så vill – har medfört en viktig och stor förändring för marknadsföringsarbetet under de senaste tio åren. Man behöver inte vara ett geni för att se hur mycket bättre den senare av dessa två är om man vill att något skall fungera väl i det långa loppet. Samtidigt som det finns enorma möjligheter med den direkta kommunikationen med din läsare så ställer det även högre krav på dig i din kommunikation.


Marknadsföra sin egen bok

Mycket av det har vi redan berört. Relevant information. Man vill ha rätt information och rätt tilltal. Vilket är förståeligt. Ställer man en fråga och inte får ett svar eller en återkoppling så känner man att relationen inte är på topp.


Nästa steg är att sätta dina mål. Försäljning i volymer och kronor är det enklaste målet att sätta men du behöver fler. Mål som du kan påverka.


Precis som med så mycket annat så behöver du ett sätt att mäta din framgång och veta att du är på rätt väg. Jämför med träning. För att veta att ett träningsprogram fungerar just för dig så behöver du då och då stanna upp och tänka efter.


Och gärna delmål på vägen. Var det de resultaten jag ville ha? Bör jag byta träningsform eller bara program? Har det gått bättre eller sämre? Av den anledningen är sociala medier ett väldigt bra redskap.


Bygga din plattform. Vad du bör ha i åtanke är att en viral succé inte är något som bara händer. Gör ett schema för vad som skall kommuniceras när och hur ofta det skall ske. Du kan hitta rätt folk och du kan mäta hur de reagerar på det du matar dem med.


Sjuttio procent av arbetstiden ska ägnas åt kärnverksamheten. Tjugo procent ägnas projekt relaterade till kärnverksamheten. Målet är innovation och nytänk. Att tänka nytt utan att ”go bananas”.


De aktiviteter som prövas inom de tjugo eller tio procenten kan nästa gång vara del av de sjuttio procenten. Målsättningen är att hela tiden förnya sig. Det man alltid har gjort. Låt oss säga att du under ditt arbete med din bok har drivit en blogg där du berättat om ditt arbete med boken under resans gång. Du har en mängd männ.


Bussreklam, tunnelbana, affischering och annonser i tidningar och sånt som förlagen håller på med? Dina motståndare är inte längre andra böcker eller tidsfördriv utan ALLA. Du ska dela uppmärksamheten med allt från Coca Cola till HM. För mig har det som tidigare var de sjuttio procenten nu blivit de tio procenten. Marknadsföra böcker.


Den allra svåraste delen med att skapa en bok är just själva marknadsföringen av den när den är klar. Anledningen till att det är så svårt att marknadsföra och sälja är för att de allra flesta författare är så inriktade på själva skrivandet av boken att de nästan har glömt den här ganska viktiga delen. Att marknadsföra sin bok handlar om att löpande, under lång tid och uttänkt sälja in sin bok. Kanske du behöver göra saker du aldrig gjort förut. Mitt nästa bokprojekt är en kokbok.


Jag ska skänka några exemplar till kända tv-kockar och matmagasin. Denna ska jag marknadsföra via matbloggar och mattidningar. Ihop med kort beskrivning av boken och mig som ger ut den.


Att få ISBN nr på sin bok och få biblioteken att ta in den, det tror jag också på. Men nu kommer fas – att marknadsföra boken. Ibland kan det ju till och med vara så att alternativen är så många så att man inte vet vart man ska börja. Att nå ut till rätt målgrupp med sitt livsverk. Eftersom man har lagt ned så otroligt mycket tid på att skriva boken så måste man även inse att jobbet inte är klart bara för att man slutat skriva utan ifall man ger ut den själv så har man ett ansvar att boken säljer.


Grunden till att lyckas med att marknadsföra sin egen bok utan draghjälp från ett förlag ligger i att skriva en riktigt bra och läsvärd bok som människor är beredda att betala för och verkligen vill läsa. Precis som i så många andra sammanhang är det viktigt att tro på sig själv och att vara stolt över den bok du skrivit. Delta i diskussionerna och starta egna trådar och frågeställningar så ska du snart se att din trafik kommer att öka. Ett bra skrivet inlägg där du bjuder på din kunskap uppskattas av alla och det ger bra goodwill till dig och ditt företag och ger i sin tur nya kunder. Oavsett om din bok ges ut på förlag eller inte kommer du vara tvungen att marknadsföra boken.


Marknadsföra sin egen bok

Bra marknadsföring hjälper dig skaffa kunder till ditt företag och även att bygga starka relationer. En förutsättning för att kunna göra effektiv marknadsföring är ett stort kontaktnät. Säg exempelvis att du har skrivit en bok om något du jobbar med.


På din arbetsplats har du förhoppningsvis ett antal personer som känner till dig och dina kunskaper. För var ett tryckeri just ett tryckeri rätt och slätt. De företag som erbjuder författare att ge ut sin egen bok är mycket mer än bara tryckeri. Ring upp och presentera dig och din bok med den lokala vinkeln som huvudbudskap för att se om intresse finns.


När boken väl är ute är det bara att ta med en trave böcker och ge sig ut till bokhandlare och butiker. Min erfarenhet är att många är positiva och gärna tar in några exemplar på kommission. Att via ett tryckeri som erbjuder heltäckande tjänst ge ut sin bok är lösningen.


Stoltheten i att ha försökt och i att få hålla en egen , riktig bok i mina händer kommer jag ändå ha kvar. Så många som var tredje svensk vill göra sin egen bok. Många bär på en berättelse som är intressant för många.


Tekniken gör det busenkelt att ge ut sin egen bok. Hon har bland annat avtal med Elib som är Nordens största distributör av e- böcker och som levererar till både återförsäljare och ­bibliotek. Egen utgivning är svaret för den som stångat sin panna blodig mot förlagen. Ge dig ut och sälj in din berättelse. En fördel med det är så klart att alla kan få ut sina böcker.


Ofta rör det sig om berättelser sprungna ur författarens egna upplevelser, inte sällan vill författaren dela med sig av sina erfarenheter för att göra världen lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...