onsdag 16 september 2020

Vanligt vatten i batteri

Vanligt vatten i batteri

Fri frakt och leverans nästa dag. Upp till lägre pris hos oss! Brett sortiment av olika batterier. Batteriets Volt berättar vilken Volt batteriet ger och laddas med medan Amperetimmarna, Ah, berättar hur mycket energi batteriet innehåller. Ett batteri består av celler.


En cell består av två blyplattor, syra och vatten (elektrolyt). Avjoniserat vatten speciellt avsett för batterier (batterivatten) ska då fyllas på eftersom det är vattnet i elektrolyten som avdunstar vid laddning, inte syran. Jag har haft lite problem med batteriet sedan det blev djupurladdat en gång.


Nu har jag köpt en CTEK-laddare med rekondfunktion jag tänkte testa innan jag börjar leta efter ett nytt batteri. Jag öppnade upp batteriet och såg att vattennivån i de olika cellerna var ojämn, min fråga är nu hur mycket vatten det ska vara, någon som vet? När jag har köpt torrladdade batterier så har jag fått med batterisyra för att fylla dom. Batterisyra är svavelsyra med en specifikvikt på 28. Skulle batterier förbrännas så sprids tungmetaller med rökgaserna, förorenar atmosfären och hamnar så småningom i mark och vatten.


Vanligt vatten i batteri

Fyller du bara med dest. Den största delen av de tungmetaller som hamnar i marken blir kvar där under lång tid. Halten av tungmetaller i atmosfären är mycket låg i Sverige. Nyare bilar har underhållsfria batterier där man inte kan eller behöver fylla på vatten.


Om du ofta kör korta sträckor och gör starter i kallt väder så hinner kanske inte batteriet laddas upp fullt medan du kör. Efter ett tag blir det svårt att starta. Skaffa i så fall en bra batteriladdare och ladda batteriet över natten ibland. Med gasning menas en spänningsberoende bireaktion som innebär att vatten sönderdelas till vätgas och syrgas, vilket leder till oönskade effekter såsom att batteriet blir varmt och torkar ut eftersom vattnet i elektrolyten avgår i form av gas. Istället för vatten eller gel finns en glasfiberfyllning som håller elektrolyten på plats.


Har i regel längre livslängd än ett traditionellt bilbatteri, men kostar i regel mer. Självurladdas och måste laddas. En kall vintermorgon när temperaturen kanske ligger på -25°C har du endast ca procent av kapaciteten tillgänglig i batteriet. Detta beror på att det inre motståndet i batteriet ökar ju kallare det är.


För några dagar sedan har jag rensat samt fyllt på ny kylarvätska (blå) nästan vid full-mätaren. Jag tänkte istället lägga in destillerad vatten då vi snackar om ungefär ett glas. Vilket gör att det blir nästan på full-sträcket. Vid beställninng innan kl 17. Elektrolyt finns i tre olika former.


Den finns i flytande form, i geléform (gelbatterier) och absorberad form (AGM-batterier). En liter batterisyra från ett fullt uppladdat batteri väger kg. Detta kan jämföras med att en liter vanligt destillerat vatten väger kg. Vanligt kranvatten innehåller ämnen som är skadliga för batteriet. För påfyllning skall destillerat (eller avjoniserat) vatten, även kallat batterivatten, användas.


Om plattorna sticker upp över syrans nivå under för lång tid kan de få en permanent skada och då måste batteriet bytas ut. Man behöver inte ha bilen igång, det går utmärkt att göra på ett bortkopplat, löst batteri. Du kommer inte få på dig någon batterisyra, det är ju destillerat vatten man fyller på med.


Vanligt vatten i batteri

Jag kollar ibland vätskenivån i batteriet genom att sticka migi fingret med en nål och stoppa ner i hålen på batteriet. När batteriet laddas övergår blyet och blyoxiden som tidigare fanns på blyplattorna till blysulfat, Blysulfatet bildar vatten som späder ut svavelsyran. Att det bildas blysulfat är en helt naturlig del av processen i ett batteri. Då skulle kanske folk ladda vanliga batterier. Jag har laddat V batterier med hjälp av vanligt kraftaggregat, vilket säkert många andra också gjort.


Jag har inte hört ett enda exempel på att ett V- batteri skulle ha exploderat. Finns pengar med i bilden finns det alltid anledning till skepticism visavi uttalanden av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...