onsdag 13 januari 2021

Webasto värmare felsökning

Webasto Heute bestellen, versandkostenfrei. En parkeringsvärmare tar inte skada av att vara påslagen samtidigt som bilen körs. Oavsett om du planerar att köpa en ny bil och vill ha värme i den eller om du behöver hjälp med att reparera en äldre värmare så finns vi här för att vägleda er. Det fanns på den värmare jag hade två olika kontaktstycken mellan värmaren (som monterats ute under golvet) och styrutrustningen som sitter inne i bilen. En av dessa kontakter hade oxiderats på något sätt så att värmaren gick lite då och då.


Nu visas F: - och inget händer. Har för mig att man måste återställa värmaren eller nått så att den ska göra startförsök igen? Denna typ av värmare vill jag inte rekomandera till en båt, da vi her i företaget har dålig erfarenhet mht. Värmaren är av typen Thermo Top C-D och startar endast undantagsvis och endast efter att man brutit strömmen helt.


Fläkten startar då, men bränslepumpen får oftast ej pulser. Några gånger har den dock fått pulser och då har brännaren startat och gått en tid men oftast upphör pulserna till pumpen med efterföljande stopp (fläktvarvet går gradvis ner för att slutligen stanna helt). Har inte orkat sätta mig in i hur den fungerar, det enda jag vet är att säkringarna (2st) är hela samt att det klickar i ett relä när jag trycker på flamman på tiduret. Felsökning - värmare. Startar inte värmaren ! Ryker den onormalt?


Vi hjälper dig att lösa ditt problem. Boka tid för felsökning ! Inte gratis men typ clips skruvar och plast innerskärmen borta och värmaren lätt åtkomlig. Det visade sig att problemet låg i att den T-koppling som satt ovanpå tankarmaturen var igensatt. Värmaren i motorn klarade att köra i alla fall, men värmaren till bodelen vägrade starta.


Det kom hela tiden lite diesel men inte tillräckligt. Laga hellre än köp nytt. Det åtgår då omkring tre deciliter bränsle från bilens egen tank och med ett bra batteri (Optima) har vi aldrig haft startbekymmer.


Den ger ingen värme alls. Mätresultaten med förvärmd motor inkluderar även värmarens egna avgasutsläpp. Motor: Bensin med 3-vägskatalysator. Förvärmning: minuter. En bränsledriven parkeringsvärmare skall monteras av en verkstad.


Du hittar en Autoexperten bilverkstad nära dig här. Givetvis så ska utetempen tas med i när värmaren går igång, men att som det är nu låta värmarens startfunktion styras slaviskt efter utetempgivaren tycker jag är ganska osmart faktist. Hej, För att följa upp min egen fråga så har jag löst broblemet med värmaren till stor del. Maringuiden Nordic AB.


Nu har jag missat detta, och den går inte. Hjälper det inte att byta sugledningen i tanken? Så det inte händer igen. Förmodligen ligger nån mjukvara på skivan och usbminnet år en dongel som låser upp funktionen så man kan koda om värmare.


Riktigt svinigt tycker jag. Men kan man tjäna pengar på nått så gör man det. Man kan även kommunicera med en webasto med en vag-com kabel. Man kopplar in k-linan till värmaren stift eller 2. Jag hadde samma symptom med min värmare.


Efter lite felsökning visade sig att styrenheten till värmaren var död (den sitter på värmaren i en plastkåpa). Det du kan göra är att mäta matningspänningen till värmaren (två poliga kontakten) och säkring A4 kolla tidigare inslaget enligt Asken. I tabellen nedan anges ungefärlig ohm-värde beroende på motorvärmarens effekt. Instruktionsbok WEBASTO.


Hitta din manual, bruksanvisning eller instruktionsbok för vilket varumärke som helst! Samla de du behöver på samma plats för att hitta dem när du behöver dem. Lastmanuals låter dig ladda ner WEBASTO bruksanvisning som PDF-fil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...