tisdag 21 maj 2019

Laddningslampan lyser när tändningen är av

Kopplas till någon kontaktpunkt som ger spänning när tändningen är påslagen. I originalkopplingen av backljuset så går stift till en av bilens säkringar, samma säkring som går till parkeringsljus och bakljus. Då borde du alltså kunna dra kabeln dit tycker jag. Om lampan lyser så är det nästan säkert en diod som gått i generatorns likriktarebrygga så strömmen går bakvägen till laddlampan när bilen är avstängd. Genom att göra som dr slägga säger kan du kolla.


Hmm som vanligt inga problem. Men när jag kom hem på kvällen och stängde av bilen så tändes laddningslampan på instrumentpanelen. Nånting med generatorn, åkte och köpte nu regulatorn då kolen inte var dagsfärska.


Inga stora pengar(149kr). Problemet kvarstår, när bilen är avstängd lyser laddningslampan. Den andra som jag tror är S ger inget utslag (kan det vara här felet finns?) Så, vad gör jag nu? Hur får jag laddningslampan att sluta lysa när jag kör?


Den lyser för övrigt med ett i princip konstant sken. Deltagare Har råkat ut för ett sedvanligt elfel och skulle gärna vilja bli pekad i rätt riktning av någon som vet. När jag kontrollerar spänningsökningen på batteriet med en voltmätare fluktuerar spänningen upp och ner från till volt. Har efter att min gamla generator laddat för lite så fick jag tag på en annan generator av en kille. Men nu så märker jg att laddningslampan inte lyser , När jag startat upp bilen så måste jag gasa upp rejält på gasen för att laddningen skall komma igång och då laddar den volt och då även på tomgång.


Lamporna är kopplade så att när laddningslampan (den med ett batteri på) tänds så lyser också de flesta andra kontrollampor. Det är på det viset man kan se att lamporna funkar när motorn är avstängd. Antagligen är det slitna kol i generatorn, men kolla först remmen etc. Skulle till o börja blinka med blinkersen och precis då så tändes laddningslampan istället för blinkersen.


Blinkersen slutade alltså att fungera exakt samtidigt som laddlampan började lysa. Mätte batteriet när jag kom hem och det visar runt 14v men laddlampan fortsätter och lyser och blinkersen är stendöd. Som rubriken lyder så har halvljuset fortsatt att lysa efter att tändning slagits av samt att jag har gått ut ur bilen och låst. Har ej slocknat automatiskt efter sek som follow me home funktionen gör, så det är inte så att jag har råkat komma åt helljus spaken. Vår 6som alltid har haft otur när det gäller elen har slutat ladda.


Började med att generatorlampan lös lite svagt ibland för att sedan slockna helt, dvs. För visso verkar batteriet ha gått och blivit dåligt, men jag har svårt att tro att det är det enda problemet. Lampan ska lysa när du vrider på tändningnen och sedan slockna när bilen börjar ladda. Jag tror bestämt att du kopplat galet, för många gamla amerikanare har löst laddningsrelä, och då måste det kopplas förbi först.


Hur som helst, jag stänger av tändningen efter att jag stängt av motorn, ibland glömmer jag och då lyser belysningen i bränslemätaren samt att mätaren är aktiv. En god vänn skulle stänga av motorn en gång, när vi tyckte att det började blåsa, och gjorde det genom att lägga ur växeln och trycka på knappen. Laddningslampan tänds när batteriet inte laddas tillräckligt.


Om du inte åtgärdar felet kommer du så småningom att sakna ström. Om laddningslampan lyser beror det oftast på att det är något fel på generatorn, eller att generatorremmen brustit eller behöver spännas. Varningslampan Amp lyser fast tändningen är avstängd.


Detta är på en marindisel MD5b Volvo Penta. Om man inte har spänning vid instrumenten så kommer inte laddlampan att lysa samt oljetryckslampan inte att lysa. När man sedan aktiverar blinkers så kommer laddlampan att jordas via blinkerslamporna om spänning finnes vis regulatorn till generatorn. Därmed börjar den lysa.


Vi känner likadant. Och när du känner dig nere är det lätt att förlora fokus på målet, på vad du gör eller varför. Maskinistens forum är fullt av praktiska trådar för att hålla dig på rätt spår, oavsett om det är för att uppnå dina mål eller för sätta lite päpp i dina steg dit.


När felet uppkom lyste laddningslampan när jag stängde av motorn men inte när tändningen var på och inte när motorn var igång. Efter en kvarts körning rök det ur generatorn. Så inget verkar galet men nu lyser laddningslampan med påslagen tändning och startad motor.


Men du kan få generatorn att ladda ändå, om du varvar upp motorn ordentligt, så självmagnitiserar den fältlindningen på egen hand och laddar då normalt tills du stänger av bilen igen. Ingen laddningslampa lyser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...