onsdag 18 september 2019

Elcykel bygga själv

Välkommen in till hela familjens varuhus. Glöm inte att även besöka vårt café under ditt besök i våra varuhus. Se våra senaste produktnyheter. Läs katalogen redan idag! Norge, Finland och Danmark.


Hitta ditt närmaste varuhus.

Det behövs såklart lite verktyg för att montera fast motorn. Själv klarade jag mig långt med Rose’s All2gether toolbox. Det krävs också en haknyckel. Jag köpte min från biltema och den duger, även om det finns betydligt bättre haknycklar att beställa från nätet. I den här guiden har vi använt ett elcykel -kit av märket Bafang BBSfrån Batbike.


Det är ett kit med en motor som fästs vid pedalerna och ger ordentlig draghjälp till bakhjulet. Kitet är relativt enkelt att installera. Elcykelkit - Bygg din egen elcykel.

En elcykel med en mittmotor på minst 5watt kostar en hel del och klassas som en moped klass med trafikförsäkring och mopedkörkort som krav. Detta elcykel kit är komplett och innehåller alla de elektriska delar du skall använda för att bygga om din cykel till elcykel. Det ger dig medvind på cyckelfärden och säkrar dig att inte komma fram helt utmattad eller svettig till jobbet. Värt att tänka på: Välj med fördel ett batteri med större kapacitet (Ah) än du har behov för. Jag har själv valt att bygga min egen elcykel av en cykel jag redan har.


Något som man bör tänka på när man ska montera ihop en egen elcykel är att använda kvalitetskomponenter och då tänker jag både på cykelns vanliga komponenter och elcykelns delar. Många av cyklarna som säljs idag är byggda av aluminium eller kolfiber. Har du en cool cykel, men är trött på motvind och branta backar? Då kan vi ge dig evig medvind på cykelvägarna med vårt elcykelkit.


Med det kan du bygga om din cykel så att du kan få hjälp av en kraftig elmotor som kommer att ta dig fram oavsett vind eller uppförsbackar. Kanske är det inte främst är av ekonomiska skäl man bygger sin egen cykel. Ombyggnadskit, eller el-cykelkit som det även kallas, består av komponenter som används för att bygga om en vanlig cykel till eldrift. Man kanske redan har en bra cykel man trivs bra med och så tycker man att det är kul meka med cyklar och bygga saker själv.


Om man sedan sparat lite pengar medan man byggt en kompetent elcykel så skadar det ju inte. Att påstå att Patrik Jonasson är en kreativ och innovativ person är en underdrift i sammanhanget. Jag har förmodligen fått det bästa från två världar – min pappa höll på med grovarbeten, mamma stod för finsliret och pillet, berättar Patrik för lokaltidningen.


En ny hopvikbar elcykel behöver ingen extern laddning.

En ny elcykel kan vara ganska billig, men vill man ha lite extra kraft och fart får man öppna stora plånboken eller bygga själv. I baknavet finns en motor på 2W som även är en generator som laddar det inbyggda batteriet på 1Wh. Smartare att köpa en färdig begagnad och pula med.


Enda anledningen för mig skulle vara att göra en pendlare på en cykel (ram) som jag verkligen gillar och vill bygga på. Fatbike elcykel : En fatbike har bredare grepp för att kunna användas i nästan alla situationer, väderförhållanden och på de tuffaste av väglag. Klassas som EU-moped.


Det finns även de som köper ett elcykelkit och med hjälp av detta bygger sin egen cykel. För att en elcykel ska överhuvudtaget vara användbar måste den klara att ta sig upp för backar. Med elcykel bestämmer du själv vilken motion du vill ha genom att ställa in den. Hemsidaär en lättanvänd tjänst där du bygger och uppdaterar din hemsida.


Har man en mycket god ekonomi kan man ju alltid köpa en lyxig elcykel med mittmotor hos pro-e-bike. Genom att bygga själv sparar man mycket pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...