onsdag 23 december 2020

Varför klickar startmotorn

Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker. Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Om nu det hjälper så betyder det att startmotorn kanske är färdig för en genomgång. Att den bara klickar beror isåfall på att det bara är hållindningen i solenoiden som får ström. Detta resulterar just i ett litet klick.


Ofta funkar det att, medan man har nyckeln i startläge, att få startmotorn att snurra genom att massera startmotorn med en hammare. I detta fall kan det vara så enkelt att kabeln från tändningslåset till solenoiden har tappat ledningsförmåga och inte klarar av att tillföra den strömmen som solenoiden kräver. Det klickar bara när jag trycker på startknappen.


För att starta den får man lägga i en växel och sedan gå ut och knuffa li te på den. Senaste gången jag försökte starta den surrade startmotorn bara. Ibland funkar det, ibland inte. Efter att har rullat lite på traktorn med växel i klickade startmotorn vid nästa.


Om startrelät klickade under punkt och startmotorn ändå inte går igång - testa att lägga en spänning på 12v direkt över startmotorn. Om startmotorn fortfarande inte startar är den trasig och behöver bytas. Det lilla kugghjulet på startmotorn ska hoppa fram och ta tag i kuggkransen på svänghjulet och dra runt motorn.


En startmotor är en mycket stark elmotor som hämtar sin kraft från bilens batteri. En fjäder drar tillbaka kugghjulet när det inte längre behövs. Det kan klicka av flera orsaker när man ska starta: 1) Klick i startreläet men bara svagt ryck i startmotorn. Inget snurr, inget hoppande kugghjul.


Varför klickar startmotorn

Startmotorn klickar bara när man försöker starta bilen. Volvo bilen startar inte och startmotorn klickar. CachadLiknandeDet vanligaste av de två felen är startrelät och det felet kännetecknas av att startmotorn klickar när man vrider på tändningsnyckeln. Kanske börjar bli läge att köpa ett nytt batteri. Bilen är en -och jag tror inte att tanten som ägde bilen innan mig har bytt batteri och själv har jag inte heller gjort det.


Nu har jag testat att koppla den till bilen. Första gången detta året ju. Den snurrade igång direkt. Men till sist kom vi igång med hjälp av lite startgas! Alltså, som jag har förstått det av era tips så kan det vara antingen kolen i startmotorn eller ett fel i batteriet.


Jag vrider lite på kabelskon (av ringmodell) och vips så fungerar det. Om detta är ditt första besök, titta gärna i vår FAQ. Du måste registrera dig innan du kan posta inlägg på forumet.


När jag trycker på startknappen så bara klickar det i startrelät. Jag hade samma problem på min förra DR650RSE, och då så var det bara till att byta relät så var saken ur världen. Jag ska testa att koppla förbi och lägga ström direkt till startmotorn för att se om den går, men har inte hunnit ännu. Kan ju iof vara solenoiden som pajat men det är rätt lätt att kolla med ett enkelt mätinstrument.


Sedan någon vecka tillbaka så funkar inte startmotorn på min Yamaha Kodiak 4-96. Ja problemet är att det klickar och verkstaden skall ha gått igenom startmotorn. Men när det inte klickar så snurrar motorn på friskt. Riesenauswahl an Marken. Heute verkaufen und Geld verdienen.


Wir machen die Rückgabe einfach. Bay ist für Sie da! Die liebsten Fashion-Marken kaufen. Jetzt modernste Elektronik kaufen.


Har alltid startat,men nu klickar det endast i startmotorn när jag vrider på nyckeln. Har satt i ett nytt batteri nu men endå samma problem,alltså så startar bilen bara när den får startkabelhjälp under motorhuven. Min startmotor har börjat bete sig lite underligt senaste tiden, är motorn kall så funkar den som den ska.


När man kört en stund och stängt av bilen för att sen starta den på nytt så klickar det bara till ifrån solenoiden på startmotorn och inget annat händer. Varför hänger sig min startmotor trots nytt relä. Klicka på annonsera för att få mer information. Men varför skulle det isf fungera när motorn är kall och inte när den är varm, tycker det känns som det finns för lite kräm men ändå så är ju batteriet ok.


Kontrollera att spänning 12. V finns på anslutning (kabeln från startnycken) vid startmotorn. V) räcker inte strömmen till solenoiden och det händer ingenting.


Vanliga fel är pressningen vid kabelskon samt kabelgenomföringen vid torpedväggen. Om det klickar i reläet men startmotorn ej går runt. Kolla kablarna till startmotorn - Kolla startmotorn Länk Kolla videoklippet hur du kan felsöka.


Du behöver inte mäta med ett instrument du kan lyssna dig fram också! Fett bör undvikas då det blir segt när det är kallt. Normalt sett bytar man startmotor när den bråkar men gäller det en 2så är den så lätt att plocka av så man kan prova att smörja den.


Som tidigare skrev, glöm ej plocka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...