Verifikationer är underlag. När bokföring görs ska det finnas underlag för alla affärshändelser. Dessa underlag kallas för verifikationer och kan vara en faktura, kvitto eller annat både fysiskt och elektroniskt dokument.
Varje affärshändelse ska ha en egen verifikation. Begreppet används på olika sätt, och inom olika ämnen. Svensk ordbok online. Gratis att använda. På verifikation en ska det finnas uppgifter o1.
För momsSkatt som betalas på nästan all konsumtion av varor och tjänster. För näringsidkaren som ska betala moms till staten betraktas momsen vanligen inte som en kostnad. Näringsidkare har i de flesta fall rätt att dra av den ingående momsen (på inköp) från den utgående (på försäljningen). Se hela listan på verksamt.
Enligt bokföringslagen ska verifikation er och annan räkenskapsinformation sparas i minst sju år. Vissa dokument bör dock sparas en längre ti till exempel kvitton, fakturor och andra underlag som kan styrka anskaffningsutgiftenUtgift du har haft för att anskaffa en tillgång. Anskaffningsutgiften (eller omkostnadsbeloppet) är vanligtvis inköpspriset med tillägg för inköpsprovision och liknande. Vid arv och gåva övertar du den tidigare ägarens anskaffningsutgift. Det kan till exempel vara en faktura som kommit in.
Vad är en verifikation? För dessa affärshändelser ska det sedan finnas underlag, vilket är verifikationer. Affärshändelser är allt som påverkar ekonomin i verksamheten – en förändring av en tillgång eller skuld eller en åtgärd som orsakar en kostnad eller ger en intäkt.
Samtliga affärshändelser ska dokumenteras. De uppgifter som visar sådana händelser i din rörelse kallas verifikation er. Det måste finnas en verifikation för varje affärshändelse. De utgör underlag för bokföringen. Då ska du begära en verifikation , ett ”skrivet” kvitto, om det är möjligt.
I annat fall skriver du en verifikation själv med alla uppgifter som en verifikation ska ha. Du kan t ex använda en särskild blankett, en bokföringsorder, som finns att köpa. I flertalet bokföringsprogram finns även en ”bokföringsorderfunktion” vilket gör det möjligt att göra bokföringsordern direkt i datorn. Sätt in verifikationer varje dag i en pärm.
Då kommer de automatiskt i datumordning. Häfta gärna fast små kvitton på A4-papper. Det underlättar förvaring och hantering. Flera små kvitton på samma sorts utgifter kan häftas fast på samma papper. Numret kallas för verifikationsnummer och används sedan när du bokför affärshändelsen.
Den som bokför kan också skriva dit numret i samband med själva bokföringen. I vissa fall kan det vara praktiskt med flera nummerserier för olika typer av verifikationer. Med hjälp av numret hittar du lätt från verifikationen till bokföringen och vice versa. Det viktigaste rådet vi kan ge i den här handledningen är att hålla ordning på verifikation erna.
Men även för din egen och företagets skull behövs ordning och reda. Bokföringslagen kräver att du har ett ordnat system. Varje minut som du själv eller en redovisningskonsult måste använda för att reda ut oklarheter är dyrbar. Oavsett om du sköter bokföringen själv eller anlitar hjälp, ska du samla och ordna verifikation erna själv.
Du får annars inget fast grepp om ekonomin i företaget. Oreda i bokföringen kan också medföra att du kanske betalar leverantörer eller skatter för sent eller felaktiga belopp. Konsekvenserna kan bl. Klicka på länken för att se betydelser av verifikat på synonymer. En gemensam verifikation är en verifikation som sammanför och dokumenterar flera affärshändelser (kap. § tredje stycket BFL).
I vilken omfattning uppgifter får uteslutas i den gemensamma verifikation en bedöms på samma sätt som för enskilda verifikation er. Läs mer om vilka uppgifter som ska ingå i en verifikation på sidan Underlag för bokföring av affärshändelser. Bestämmelsen avser situationer där säljaren får betalt direkt i anslutning till att varan levereras eller tjänsten utförs. Försäljning mot förskottsbetalning, t. Som exempel anges leveranser till dagligvaruhandeln och tjänster som städning som utförs återkommande och som faktureras för en viss period.
Exempel på detta är affärshändelser som görs genom periodiska databearbetningar, ofta masstransaktioner som t. BFL enligt det allmänna rådet punkt 6. Den gemensamma verifikation en ska hänvisa till andra sammanställningar som system. Flyttar du pengar från checkkontot till kassan ska ett underlag finnas. En verifikation kan vara en faktura, men även en intern transaktion, t. Sätt gärna en konteringsstämpel på verifikationen så att du kan anteckna hur du tänker bokföra. Underlaget kan vara antingen fysiskt eller elektroniskt, och det måste alltså finnas för varje affärshändelse. Denna skriftliga handling kallas för verifikation.
Kopiera verifikation via snabbkommando. Om verifikation en är manuellt bokförd kan du använda dig av knappen Ändrings verifikation. Den gör så att verifikation en blir spegelvänd och de värden som var i debet hamnar istället i kredit. Denna måste då rättas.
Ibland blir en verifikation felaktigt bokförd. Rättelse kan ske genom en så kallad ändringsverifikation. Du skapar en ändringsverifikation genom att gå in på den felaktigt bokförda verifikationen och därefter klicka på Ändringsverifikation.
Vi närmar oss nu ett avslut på stabiliseringsperioden för e- verifikation den november vilket innebär att inga larm från e-verifikationssystemet från och med det datumet systematiskt kan förbises av slutanvändarna. Detta alternativ hittar du i sådana fall om du klickar på en verifikation och väljer Åtgärder - Ta bort. Det gäller bara manuella verifikation er samt att dom inte är inkluderade i en låst bokföringsperiod.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.