söndag 9 december 2018

Koppla el takfläkt

Extra tystgående takfläktar som ger optimalt rumsklimat. Köp online med fri frakt! Tystgående, med eller utan fjärr. Ställbar höj flera modeller.


Hejsan Sweclockers, Jag var på Jula idag i värmen och bestämde mig för att impulsköpa en takfläkt. Sagt och gjort så har jag nu monterat ihop den, men nu sitter jag här och kliar mig i huvet för hur jag ska koppla in den. Har kopplat in min takfläkt efter renoveringen.


Kommer jag koppla detta korrekt om jag kopplar , Tak-uttagets Blå, till takfläktens N(Blå). El skall finnas framdraget av fackman för inkoppling enligt gällande regler för säker el. Ventilationsrörets längd måste anpassas efter avståndet från anslutningen i innertaket till avslutande rörlängd på taket så att du kan montera en takhuv.


Nu är det dags att ansluta elsladdarna till lampan. Här visar jag hur och vad man bör tänka på när man kopplar ihop ledare. I bad- och duschrum och andra våta miljöer är risken för elolyckor större än i bostadens övriga rum. Därför ska du alltid anlita ett elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket, när du vill göra elinstallationer i badrummet. Du kan enkelt kolla upp om ett elföretag är registrerat hos oss via vår e-tjänst Kolla Elföretaget.


Se hela listan på elsakerhetsverket. Alla elektriska produkter som används i badrummet måste vara anpassade för att klara av fukten som finns där. Våtrum såsom badrum och duschrum är indelade i zoner, eller områden, där särskilda regler gäller för hur installationer ska göras.


Zonerna är definierade utifrån hur mycket vatten som kan förekomma i de olika delarna av badrummet. Nära duschen eller badkaret är den blötaste zonen. Där måste alla elinstallationer vara fast anslutna, det vill säga inga apparater med stickpropp får förekomma där. Tidigare var det förbjudet att ha vanliga vägguttag i badrummet. Numera får registrerade elinstallationsföretag installera uttag för 2volt i bad- och duschrum, om uttagen är skyddsjordade.


Uttagen måste också skyddas av en jordfelsbrytare och får bara placeras på vissa platser i badrummet. IP-klasser för märkning av fuktskydd 2. Som konsument kan du köpa bubbelbadkar eller duschar med funktioner som kräver elektrisk anslutning. Badkaret eller duschen ska också vara CE-märkt. Om du har köpt en dusch eller ett badkar med funktioner som behöver ström för att fungera, hör av dig till ett registrerat elföretag som kan installera det åt dig.


Det är såhär att jag har köpt en takfläkt billigt, den ska ersätta en lampa jag i dagsläget har i taket. Se vårt urval av inhalatorer här. Jag har ett konstigt problem med min takfläkt med lampor. Leverans till din dörr på 48timmar! Vi har stort urval av takfläktar.


Alltid rätt atmosfär med lamporochljus. Dagars Gratis Retur. Upptäck fjädertrender. Håller på med att montera en takfläkt men har stött på lite problem eller vad man ska kalla det.


Takfläkt och lampa, men bara en fungerar i taget. Tjenna ska sätta upp en takfläkt , men de stämmer inte med elkablarna och jag är inte den bästa med el. Så finns det någon vänlig skäl med elkunskap som kan hjälpa mig?


Det finns många takfläktar som kompletterar din inredning och på samma gång ger vackert ljus i ditt hem samt svalkar. Ska du installera en takfläkt? Vad många inte vet dock är att de också är praktiska på vintern om man ändrar till vinterläge.


Koppla el takfläkt

Anlita därför alltid ett registrerat elinstallationsföretag vid elinstallationsarbete i bad- och duschrum. L står för fasen och N står för nollan. Koppla isär den nya dosan.


Anslut ledarna och var noggrann med att sätta den gulgröna på rätt plats. Den svarta ledaren ska på L och den blå ska sitta på N. Dra åt skruvarna hårt. Vrid några varv så att de inte är i vägen för klorna. Men visst är det sant, är man det minsta osäker på något som har med el att göra, anlita någon som kan detta, oftast en elektriker.


Och att i detta fall påstå att det borde vara en mjuk SKK-kabel som bör sitta indragen i taket är inte standar förr kanske, men absolut inte idag. Så när man kopplar ine tt element på 4Volt så kommer det tre kablar från elementet en blå, en brun och en svart. Så blå är ju nolla och jag ytar för givet att mans edan kollar en fas ihop med brun och den andra fasen ihop med svart för att få 4Volt in?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...