Att digitala verktyg tar plats i förskolan betyder inte att något annat ska tas bort. Digitala och andra verktyg behöver finnas sida vid sida och det är personalen i förskolan som avgör vad som passar att använda vid olika tillfällen. Med exempelvis kameror, robotar, digitala ägg och animeringsappar kan barnen själva göra filmer, skapa berättelser eller utforska omgivningen på nya sätt. Den digitala tekniken är ett utmärkt verktyg där, som kan ge barnen fler uttryckssätt. Programmering lär barn förstå att det behövs ett kommando, en instruktion, från människan för att datorn eller roboten ska göra som vi vill, och på så sätt tränar barnen både sin kreativitet och problemlösningsförmåga.
Det är så man bör se det. Green screen, AR- och VR- teknik gör att vi nästan på riktigt kan uppleva hur det vore att stå på månen eller titta inuti människokroppen och se hur ett hjärta som pumpar blod ser ut. Vi kan själva uträtta underverk inom förskolan gällande att arbeta med digitala verktyg och digitaliseringsbegreppet, men det finns vissa saker som inte ens förskolan och pedagogerna kan göra. Barnen möter idag digital teknik på olika sätt i förskolan och förmodligen ännu mer nu när digital kompetens fått en mer tydligare plats i den reviderade läroplanen. Digital teknik är utmärkt för att hitta förståelse för samband mellan ord och bil till exempel.
Förhoppningen med boken är att jämna ut de kompetensklyftor som finns gällande pedagogers digitala färdigheter och ge stöd i digitaliseringsarbetet. Karin Forsling: Digital kompetens i förskolan Digital kompetens i förskolan Karin Forsling Specialpedagog, universitetsadjunkt, Karlstads universitet och doktoran Åbo Akademi karin. Förskolans värdegrund och uppdrag: Utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden.
Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Men att använda en lärplatta för att titta på djur och lära sig hur de låter är ju inte teknik. I förskolan arbetar man ofta med teknik och naturvetenskap som en enhet. Snart blir digital teknik obligatoriskt i förskolan. Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändigt i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.
Men forskare är inte helt övertygade om att lärplattorna är en genväg till förskolebarnens lärande. Digital kompetens kan också vara att barn på ett tidigt stadium får kunskap om vad som är tillåtet att göra på internet och hur man hittar information via digitala resurser. Lärappar är lika med spel. I praktiken handlar digital teknik på förskolan om att barnen använder surfplattor.
Ambitionen att särskilja förskolans digitala lek från hemmets gjorde att vissa av förskollärarna hade svårt att närma sig pedagogisk användning av digitala spel, vilka förknippades med hemmet. Ny teknik – nya utmaningar. Studien visar att förskollärarna strävade efter en balans mellan traditionell och digital lek i verksamheten. Hur ser förskolans digitala uppdrag ut – vad är det vi ska göra?
Om vi inte riktigt vet vad uppdraget innebär i praktiken blir det nästan omöjligt att få till det. Har ni egentligen funderat över vad som menas med adekvat digital kompetens? Teknikdidaktik ges numera ut av Studentlitteratur AB.
Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan. InledningDå den nya läroplan för förskolan (Lpfö 1 s. 9) förtydligar kravet på användning av digital teknik i förskolans verksamhet är det av intresse att undersöka förskollärares syn på detta. Barnen ska ges ti rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker , såväl digitala som andra.
Vad menas egentligen med teknik ? Vad är det vi vill förmedla till barnen när vi arbetar med teknik i förskolan eller skolan? Kan man arbeta med teknik utomhus eller måste man sitta inne och pilla med elektronik? Lämplig årstid: året runt.
Begreppet teknik kan ibland vara missvisande. Vår studie baseras på den sociokulturella teorin, där barn lär sig i sociala sammanhang tillsammans med andra. Syfte Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på hur verksamma förskollärare arbetar med digital teknik i förskolans vardag för att främja barns utveckling och lärande.
Vi vill också ta reda på. Skickas inom 2-vardagar. Alltid bra priser och snabb leverans. Digitalisering i förskolan handlar inte om att barnen ska sitta mer framför skärmar, utan istället kan förskolan medvetet använda sig av ett varierat utbud av aktiviteter.
Varför i himmelen då, kan man fråga sig. Jo, för att Sverige fortsatt ska vara ledande när det gäller digitalisering, som den rödgröna regeringen uttryckte saken i den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som krävs för att leva och verka i ett modernt samhälle. Därför har vi tagit fram en handlingsplan för likvärdig digital pedagogik i förskolan med tre nivåer.
Veta och Teknikpatrullen är ett teknikprogram som riktar sig till förskolan och syftar till att ge barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att upptäcka och utforska grundläggande och vardagsnära teknik. Serien är anpassad för de äldre barnen på förskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.