Välkommen in till hela familjens varuhus. Glöm inte att även besöka vårt café under ditt besök i våra varuhus. Se våra senaste produktnyheter. Läs katalogen redan idag! Norge, Finland och Danmark.
Hitta ditt närmaste varuhus. Miljöavgiften ingår i alla våra priser samt låga fraktpriser även på stora batterier! Köp ett bilbatteri som klarar den strängaste isbitande kylan, alltid låg fraktavgift.
Stort urval och de bästa priserna. Alltid Nöjda Kunder. För batterier i rumstemperatur ligger, som nämnts ovan, trös kelspänningen på ca 14V för ett 12V batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 18V vid 50°C och 10V vid 0°C.
För att batteriet skall få en bra laddning är det viktigt att pricka gasningsspänningen så nära som möjligt. När temperaturen sjunker ökar motståndet inne i batteriet. För att en ordentlig laddning ska uppnås måste därför spänningen ökas. Ladda aldrig frysta batterier eller batterier med en temperatur på över 45˚ C. För ett vanligt 12V bilbatteri är rätt laddning runt 14–1volt. I värsta fall kan de korkade batteriladdarna överladda och elektrolyten torkar ut.
Då förkortas batteriets livslängd. Ett kraftigt urladdat batteri når relativt fort procent laddning , men de sista procent tar längre tid. Det är inte säkert att det är fulladdat ens efter tio mils körning.
Används bilen sällan bör du bör du använda batteriladdare med underhållsladdning. Ett bilbatteri urladdas av sig självt med 2-procent per år. Det viktiga är att man inte brassar på för mycket när man laddar. Max ström brukar anges till gånger batterikapaciteten d. Ah batteri blir det 20Ampere…men det är ofta på tok för kraftigt för en underhållsladdning och om man glömmer batteriladdaren på riskerar man överladdning och gasning. Visst kan du få liv i batterier som slutat att ta laddning.
Ny Tekniks läsare kan knepen. När ett bilbatteri börjar bli riktigt dåligt har det tappat det mesta av sin lagringskapacitet och startkraften räcker inte längre till. Då måste ett bilbatteri bytas. Rätt skötsel är viktigt för livslängden på ett. Och även ett nytt batteri kan krångla så se till att du alltid har startkablar till hands.
Här har vi samlat bilbatterier , startsystem och generatorer för i princip alla bilar på marknaden: från klassiker som Volvo och Saab till Renault och Peugeot för att bara nämna några exempel. Köp bilbatterier online hos Batteriexperten! Här hittas billiga bilbatterier för alla möjliga bilmodeller!
Vad är rätt laddningsspänning? I en bil ska laddningsspänningen mätt på batteriets poler vara ca 14V vid 25°C, och i 24-voltssystem dubbelt så hög, alltså ca 28V. När är ett batteri fulladdat? Ett fulladdat batteri håller vilospänningen 1Volt.
Syravikten är då 28. Ett urladdat batteri håller en vilospänning 1Volt. Det första som man då slås av är att det endast är V mellan 1 laddning och laddning. Enligt expertisen ska man inte dra ur ett vanligt batteri som de flesta har i sina båtar till mer än halva kapaciteten d. V) Drar man ur mera skadas batteriet om det inte ganska snart laddas upp igen. Starta bilen och kontrollera med en voltmätare laddningsspänningen på batteriet som ska vara mellan 1till 1Volt.
Kontrollera att vätska finns i alla celler. Justera med batterivatten om nivån är för låg. Se till att laddaren har samma spänning (Volt) som batteriets spänning (oftast Volt).
Det finns idag många olika typer av bilbatterier , inklusive våtcell, kalcium och glasfiberseparatorer (AGM). De behöver hanteras på lite olika sätt, men de kan alla laddas och underhållas med en CTEK V- eller V-batteriladdare. Efter att batteriet nått full laddning så minskas laddningsspänningen till en lägre nivå (ofta 18-1volt). Detta kallas ofta underhålls- eller droppande laddning eftersom dess huvudsakliga uppgift är att hindra ett fulladdat batteri från att urladdas.
Du kanske redan har läst vår Inverterkunskap eller Solcellskunskap där vi grundligt förklarar allt du behöver veta om växelriktare och solcellspaneler – om inte kan det vara en bra start. Med dåliga batterier uppstår det faktum att du kan ladda i hur många dygn som helst utan att syra-densiteten blir ok, batteriet tar helt enkelt ej laddning fastän laddningsspänningen är ok. Batteriet bubblar och blir varmt, detta är ett tecken på att batteriet ej lagrar energi, det omvandlar energin i knallgas samt batteriet blir ljummet.
Denna patenterade AGM rörcells teknik är militärt utvecklad med syfte att klara av användning i bland annat bandvagnar och tåla tryckvågor från pansarskott. Det flera andra AGM batterier att välja från de minsta storlekarna av bilbatterier 242x175x1mm upp till lastbilsbatterier om 513x189x2mm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.