Sätt känslor på Liten. I den här övningen får barnen utforska olika känslor med hjälp av figuren Liten. Det kan göra det enklare för barnen att uttrycka olika känslor.
Visa fler idéer om känslor , livskunskaper, förskoleteman. Det är en barnbok som handlar om känslor , om att ha ett samtal och att bekräfta barnet. Den riktar sig till barn på 3-år och barnet får en möjlighet att sätta ord på sina känslor.
Genom att lära känna Stråla som boken handlar om och svara på frågor Stråla frågar om barnet blir barnet sedd och bekräftad samtidigt som barnet på ett lekfullt sätt får prata om sina känslor. De flesta känslor har ett namn, men hur vet man hur en känsla ska kännas? Många är ovana vid att tolka sina känslor. Kanske identifierar man bara två lägen: ”Det är bra”, eller ”Det är inte bra.
Många har få ord för känslor och då kan ett enda ord som ”arg” eller ”förbannad” uttrycka en mängd olika känslor. Prata om känslor och rättigheter. Många olika ansiktsuttryck att ladda ner.
Flera material som t ex kort med ansiktsuttryck, ansiktstärning mm.
Arbetsblad med olika tecknade känslor. Material och bilder kring känslor , som t ex Hur känner jag mig idag? Barnet lär sig fortfarande mest i leken och i det som händer i vardagen. Men hen är nu redo att börja träna på uppgifter av ”skoltyp”. Känslor , empati och moral.
Barnböcker som utmanar stereotyper och erbjuder fler möjligheter! Roliga och pedagogiska barnprogram för barn i åldrarna 2-år: ABC-program, sagor, naturvetenskap, tecknad film och mycket annat. Att lära barn hantera tristess. Tristess är en känsla som följer med oss under stora delar av livet.
Det är något normalt som uppkommer naturligt i olika situationer. Barn bör läsa sig att identifiera tristess och förstå att det är något normalt förekommande. De bör lära sig att hela livet inte är glädje och fest. Glädje, sorg, rädsla, avsky och förvåning är fundamentala känslor för barn. Hela tiden möter barnen olika känslor, där några av dem kan vara starka.
De kan till och med kännas fysiskt. Det lilla barnet vet inte vad känslorna innebär eller vad som bör göras med dem. De övriga temana behandlar sedan i tur och ordning känslorna glädje, rädsla, ilska och ledsnad.
Att förstå sina egna och andras känslor är grunden för socialt samspel och är på så sätt avgörande i det mobbningsförebyggande arbetet bland småbarn (se kapitlet om social och emotionell kompetens hos barn i teorihäftet).
Om barnen är mycket små kan du rita ansikten som representerar olika känslor. Om de är äldre kan du namnge dem och ge praktiska exempel. Nyckeln är att koppla samman symbolerna med vad de känner. Hur man spelar med pappersloppor för känslor. För det första är det viktigt att klargöra att det inte finns några bra eller dåliga.
Glädjen, sorgen, lugnet, ilskan och rädslan. Alla känslor som barn från års ålder redan kan känna igen och uttrycka finns med i denna vackra berättelse. I videon kan vi höra fraser från boken “I mitt lilla hjärta” på engelska. Mitt hjärta är som ett hus. I ett stödjande samtal får barnet möjlighet att ge uttryck för och formulera sig om sin situation, sina tankar och känslor.
Ett utredande samtal med barn handlar om att klargöra och reda ut. I praktiken går de olika typerna och syftena med samtalen in i varandra. Gör en korg med figurer som symboliserar olika känslor. Nu har barnet lärt sig mycket om olika känslor. Rött hjärta -tycka om, vitt hjärta -längta, en tår -ledsen, ett svart moln -arg, ett vitt moln -tråkigt, en säng -trött, en glad gubbe -gla en morot eller korv -hungrig.
Mjuka figurer som barnen kan klämma och känna på. Språket utvecklas snabbt och barnet börjar sätta ihop meningar. Barn i tvåårsåldern är ofta väldigt aktiva och kan till exempel springa, gå i trappor och gå på tå. Alla barn är unika och utvecklas olika.
Men det finns vissa egenskaper som är vanliga och typiska för de flesta barn i en åldersgrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.