Ja, att ha denna typ av varvtalsregulator är helt lagligt. Kontrollera dock alla övriga villkor som finns för A-traktor om du skall besikta. Vi rekommenderar starkt att ta kontakt med det bilbesiktningsföretag du tänker anlita, berätta hur du tänker göra, så får du nyttig information. Ja, det är lagligt att ha varvtalsregulator.
Dock finns vissa krav på installationen för att det ska bli godkänt. Kom ihåg att protokollet från registreringsbesiktningen ska stämma överens med bilens utförande. Om inte finns risk att man får föreläggande om ombesiktning vid ev kontroll. Information om varvtalsregulatorer.
En varvtalsregulator begränsar varvtalet på motorn och på så sätt kan man begränsa hastigheten i t. Så här installerar du en varvtalsregulator version-H i din A-traktor för att få den laglig med alla växlar tillgängliga. Denna film är i sammarbete med Loh E. Mäter både hastighet och varvtal, vid rätt installation kan den godkännas av besiktning till A-traktor Kopplas till induktiv givare på drivaxel eller annan källa för att mäta hastighet, och till generatorns utgång för varvräknare(vissa bilar) eller till annan givare för att mäta varvtal. Steglös varvtalsregulator för fläktar max A, 1-1W. Såväl infälld som utanpåliggande montering är möjlig.
Man kan montera en elektronisk varvtalsregulator. En sådan arbetar på så sätt att tider mätes kontinuerligt i tändsystemet och då varvtalet blir för högt aktiveras en krets som gör att gnistan till tändstiften uteblir, och varvtalet ökar ej. En sådan varvtalsregulator säljs av Loh Electronics AB, och är enkel att installera.
Det vanligaste fallet är då man vill begränsa max-varv på bilmotorer så att man inte skall kunna ”spränga” motorn. Vanliga frågor om H-regulatorn-Motorn går bara en liten stun sen dör motorn och alla lysdiodena lyser. Varvtalsregulatorn kan användas i tex. Om regulatorn inte får varvtalssignal, tänger den av efter ca sek.
I många bilar, däribland Volvo och BMW tar man CAN signal bakom mätarhuset till TwinPulse för att få det rätt. På TwinPulse dosan finns en QR-ko scanna den så får du inkopplingstips för just din bil. Avsikten med denna modell är att kunna mäta och reglera på hastighet i stället för bara varvtal på motorn. Oftast säljs dom med varvtalsregulator och spärrad låda men ibland med dubbla lådor.
Har försökt läsa mig till vad som är lagligt men får. Går dessutom växelspärren att ha sönder så pass enkelt så är inte heller spärrningen tillräckligt välbyggd. Nästa år införs besiktningskrav på alla A-traktorer – en stor förändring för många unga förare.
Under tisdagskvällen svarade Transportstyrelsens expert Hans Cassepierre på era frågor. Montering av varvtalsregulator. Det är ett tjänstefel av besiktningsmannen.
Fråga: Om man blir stoppad med en okapad a-traktor, och får ombesiktning. Måste man kapa den då? Svar: Nej, är den okapad är den. Man får fixa de punkterna man fått ombessiktning på. Traktorer får köras på väg och ska då följa trafikreglerna.
De får inte köras på motorväg eller motortrafikled. Traktor a ska köras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt, medan traktor b ska köras på körbanan (vägen). Regelverket är riktigt krångligt. Bland annat får en A-traktor med de gamla reglerna gå högst tio kilometer i timmen på lägsta växeln när motorn går på två tredjedelar av det maximala varvtalet.
Jag ska inom några veckor montera en varvtalsregulator på min Suzuki Jimny. Ska det vara lagligt så lär denna typ av strypning inte duga, inte ensam i varje fall. Den här är bra, har testat och den gör det den ska. Efter tillverkning, programmering och testning är till slut en varvtalsregulator klar.
Den packas i påse tillsammans med en trim-pinne för varvtalsinställnin. Om detta är ditt första besök, besök då vår frågor och svar sektion genom att klicka på länken ovanför. För att skriva i forumet måste du registrera dig : klicka på länken ovanför för att göra det.
Det vanligaste är att det sitter en spärr som tar bort en varvtalsregulator vilket förvandlar traktorn till en personbil. Då spelar det ingen roll om man kör lagligt – en A-traktor ska inte kunna gå snabbare än 3 säger Nilsson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.