onsdag 30 juni 2021

Videdalsskolan särskola

På vår stora skolgård finns det en fin grönyta med kullar och ängsplanteringar där de yngre eleverna gärna håller till på rasterna. Karolina Blom Lindskog Rektor Bitr för 4- särskola karolina. Särskola - E 2. Välkommen till Videdals Privatskolor. AB Videdals Privatskolor är en av Malmös äldsta friskolor. I Sverige har varje elev rätt att få utvecklas i skolan – uppleva glädjen i att växa, göra framsteg och övervinna svårigheter.


Grundsärskolan är den obligatoriska delen av särskolan. Innan man beslutar om att sätta en elev i särskola ska det alltid ske ett noggrant förarbete med en utredning som resulterar i ett tydligt resultat. Det är viktigt att rätt beslut fattas om elevens skolgång eftersom ett felaktigt beslut får många och omfattande konsekvenser. Det är Skolverket som utfärdar nya allmänna råd om mottagande i särskolan, dels för att lagstiftningen har ändrats, dels för att det har framkommit att arbetet med utredningar och beslut om mottagande i särskolan behöver förbättras. Syftet med Skolverkets allmänna råd är att de ska vara ett gott stöd för dem som bereder och fattar dessa beslut.


Råden är framtagna av Skolverket efter samråd med Socialstyrelsen, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Du kan läsa råden i sin helhet på skolverkets hemsida. Råden är även publicerade i Statens skolverks författningssamling, SK. Se hela listan på gymnasiesarskola. Målgruppen för grundsärskolan är barn som inte bedöms kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav på grund av en utvecklingsstörning.


Målgruppen för gymnasiesärskolan är ungdomar som inte längre har skolplikt, som påbörjar utbildningen innan slutet av det första kalenderhalvåret det år de fyller år, och som inte bedöms kunna nå upp till gymnasieskolans kunskapskrav därför att de har en utvecklingsstörning. Skollagens rekommendationer för personer med utvecklingsstörning gäller även dem som har fått ”en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom”. Personer med autism eller autismliknande tillstånd jämställs med personer med utvecklingsstörning endast om de också har en utvecklingsstörning eller en bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada, som uppkommit genom yttre våld eller kroppslig sjukdom. En person med utvecklingsstörning har en nedsatt intelligensförmåga,. Om ett barn ska gå i särskola bestäms av myndigheterna, men det är alltid viktigt att ärenden om mottagande utreds ordentligt, att beslut fattas på välgrundade underlag och att vårdnadshavarna har insyn i processen.


Kommunen ska också ha rutiner för hur arbetet ska gå till. I rutinerna kan det exempelvis beskrivas hur utredningsprocessen ser ut, vem vårdnadshavarna kan vända sig till, ansvarsfördelning, vem som beslutar om vad och vilka beslut som kan överklagas. Ett beslut om en elevs mottagande i särskolan ska alltid motiveras med ett tydligt syfte. Vårdnadshavarens medgivande om en placering i särskola bör vara skriftligt, för tydlighets skull.


Beslutet får bara överklagas av vårdnadshavarna, eller av eleven själv om denne fyllt år. Alla barn i Sverige har rätt till plats på förskola och barn med särskilda behov har särskild rätt till plats i förskola, eftersom verksamheten anses vara ett viktigt stöd i barnets utveckling. I förskolan finns inga kunskapskrav eller prov som kan visa på att ett barn kommer att behöva gå i särskola. Men iblan om barnet har grav eller måttlig utvecklingsstörning väcks frågan redan under förskoleåldern, oftast hos någon på Barnavårdscentralen.


Det är då viktigt att BVC och förskolechefen för en dialog. Det är oftast för tidigt för att göra en utredning om målgruppstillhörighet, men förskolechefen behöver i samråd med vårdnadshavare se till att hemkommunen är informerad. Då måste processen kring ett eventuellt mottagande i grundsärskolan påbörjas redan i förskolan. Skolans uppgift är att se till att alla barn får förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt. Det innebär att man som elev ska få vägledning och stimulans för att kunna lära sig det som är satt som skolans mål.


Om det kommer fram att eleven inte utvecklas på förväntat sätt ska rektorn informeras. Rektorns uppgift är att snabbt besluta om att utreda behovet av särskilt stöd inom grundskolan eller gymnasieskolan. Om det särskilda behovet inte ger önskat resultat kan det bli aktuellt att byta skolform, det vill säga att eleven får gå särskola eller gymnasiesärskola istället. När det gäller barn med lindrig utvecklingsstörning är det oftast först i skolan, när läraren ska bedöma elevens kunskaper som detta upptäcks.


Många elever med en lindrig utvecklingsstörning kan vara socialt anpassade även om de inte når kunskapskraven. I senare årskurser blir oftast både inlärningssvårigheter och sociala svårigheter tydligare. Därför väcks frågan om målgruppstillhörighet ibland senare för d. Det är alltid elevens hemkommun som ansvarar för att en utredning blir gjord om elevens målgruppstillhörighet och därefter fattar beslut i ärendet. Om eleven flyttar till en annan kommun kan den nya hemkommunen utgå ifrån den utredning som redan gjorts, såvida det inte finns brister eller felaktigheter i tidigare undersökning.


Den nya hemkommunen ska begära in handlingarna från elevens tidigare hemkommun. Kommuner som saknar egen grundsärskola eller gymnasiesärskola kan låta eleverna gå i en grannkommun. I dessa fall behöver kommunen som ger eleven undervisning försäkra sig om att hemkommunen har gjort en fullständig utredning av eleven och begära in hemkommunens beslut om målgruppstillhörighet. För att ärendet ska hanteras så effektivt och korrekt som möjligt är det viktigt att det finns rutiner för hur arbetet med ett placeringsärende ska ske i kommunen.


Beslutet om att en elev har rätt att tas emot eller inte i grundsärskolan eller i gymnasiesärskolan fattas efter en noggrann ana. I grundsärskolan kan elever läsa kursplanerna för ämnen eller ämnesområden. Det är huvudmannen för utbildningen som beslutar om eleven huvudsakligen ska läsa ämnen eller ämnesområden (inriktning träningsskola). Huvudman kan antingen vara en kommun eller en enskild huvudman.


Huvudmannen kan i sin bedömning utgå från rekommendationer från hemkommunen utifrån utredningen. Därför ska det i utredningsunderlaget finnas information som underlättar för den blivande huvudmannen att kunna besluta om vad eleven huvudsakligen ska följa. Rektorn får besluta att en elev som mottagits i grundsärskolan och som har förutsättningar för det ska läsa en kombination av ämnen och ämnesområden enligt grundsärskolans kursplaner samt ämnen enligt grundskolans kursplaner. I gymnasiesärskolan har alla elever som tillhör målgruppen och som har sökt rätt att tas emot på ett nationellt program. Och även om en ungdom sökt till ett individuellt program, så ska hemkommunen göra en bedömning av om hen i själva verket har förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program.


Om hemkommunen bedömer att den sökande inte har förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program, ska den sökande tas emot på ett individuellt program. Om hemkommunen däremot bedömer att den sökande har förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program, ska kommunen bereda honom eller henne tillfälle att så snart som möjligt söka till ett nationellt program. Om vårdnadshavarna är osäkra på om de vill låta barnet börja grundsärskolan har de rätt att låta barnet tas emot på försök under högst sex månader.


Ett byte av skolform är en stor förändring för eleven och sådana här försök bör därför endast göras om det bedöms vara stor sannolikhet att eleven sedan kommer börja i grundsärskolan. Det tredje kapitlet handlar om försöksverksamheten med föräldrainflytande, vilken ger rätt till vårdnadshavare, vars barn erbjuds mottagande i särskolan , att tacka nej. Sist i rapporten följer en diskussion kring resultaten. Videdalsvägen 1 MALMÖ - Skollistan i Sverige - den största databasen över skolor - SkolListan.


Vi har ca 6elever. Våra ledord i alla verksamheter är trivsel, trygghet och lärande. Skolan är en F-skola med tillhörande fritidshem och integrerad särskola.


Nytidas olika boenden vänder sig till barn och unga med autismspektrumtillstån utvecklingsstörning, och förvärvad hjärnskada. Elevens val erbjuds inte i särskolan och är heller inte organiserat för samtliga elever i grundskolan. Hitta lediga jobb som Elevassistenter m. Välj att läsa mer om ett jobb eller gå vidare och ansök jobbet. Videdalsskolan finns i den den gröna stadsdelen Husie och tillhör Skolområde Öster.


Du kan också klicka på en arbetsgivare och se alla jobben i Malmö från den arbetsgivaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...