fredag 6 juli 2018

Lära sig svetsa pinne

Beskriv vad som ska göras och få anbud från lokala svetsare. Att svetsa är inte så svårt. Här visar vi dig hur du punktsvetsar, fullsvetsar och gör en kantfog.


En bra pinnsvets har en förhöjd startström som sänks när pinnen börjar brinna. Det du ska göra är att: Knacka pinnen mot golvet så att du får en liten topp av metallkärnan framme. Nu ska du smeka pinnen mot dig mot plåten, inte fram och tillbaka utan bara åt ett håll.

Då får du upp värmen i pinnen och den tänder lättare. Gunde Svan lär dig hur man svetsar. Det är alldeles för många ämnen för att man ska hinna lära sig nåt att tala om på nån av teknikerna på en dag.


Men det kan vara bra för det, det får ju var och en avgöra själv. Den svetsmetod som är lättast att lära sig är nog MIG (MAG). SVETSA : Det krävs att du övar dig lite men du lär dig mycket snabbt att svetsa. När du väl har provat att svetsa vill du inte sluta. Rörtråd ungefär som pinne Edit Ändrar för jag orkar inte med fler som hänger upp sig på en felaktighet som utreds om man läser hela tråden men som inte kan låta bli att kommentera iaf eller som inte läser hela tråden.


Pinne till i princip allt!

Edit uppdaterade länken till ESAB då de har gjort om sin hemsida! Lära sig svetsa pinne. Se t ex våra korta filmer som visar hur man ska arbeta säkert eller läs under Svetsplatsen hur en bra svetsplats ska se ut och hur arbetet utförs på ett säkert sätt. Jag har känt rätt länge att jag borde lära mig svetsa , men vart lär man sig ? Jag har kollat lite på kurser genom att googla, men allt jag hittat ligger så grönjävligt långt bort att det faller på det. Närmaste storstad är Örebro och dit kan jag tänka mig att åka, men hur hittar jag en kurs.


Trycker du bara pinnen mot metallen så fastnar den. Här gäller det att du har känslan i handleden. Lär dig tekniken att sammanfoga järn med hög värme. En svetskurs passar dig som är intresserad av designsmide eller om du arbetar med stål.


Under en svetskurs lär du dig säkerhet och materiallära för att kunna skapa med plåt och järn. Välj minst kurser som du vill jämföra! För dig som vill lära dig svetsa.


Lift-arc och HF läm-nar ingen volframinneslutning. Först användes TIG enbart för manuell svetsning men utvecklingen har hela tiden gått mot mer mekaniserade utrustningar. TIG används nu i robotar, rörskarvningsverktyg, tubinsvetsnings-maskiner och längdsvetsautomater för att nämna några exempel. Går utmärkt att svetsa pinne i tunnt.


Har svetsat mycket med allroundpinnen OK och den enda.

Det var många år sedan jag svetsade mil vägrätt och lodrätt och uppåt. Jag tycker att det är svårt att svetsa med pinne men kul! Samtidigt så är det en billig och enkel form av svetsning ! Tig tycker jag är enklare att få tätt , lugnare svetsning.


Det vore kul att få lära sig svetsa ordentligt så fortsätt gärna med tips! Sättet att svetsa går att variera stort beroende på om bilplåt, profilrör eller grövre stål ska svetsas. Möjligt att svetsa pinne med MIG?


Von Dutch nämner, migen är också väldigt enkel att lära sig ! Beroende på material. Du ska känna i handen hur pinnen smälter och att du vandrar i små U:n, pinnennska vara i och mot materialet inte ovanför. Läge sju lär väl motsvara svetsens maxström, 1ampere, men vad de andra lägena motsvarar kan vi inte säga säkert.


Svetsa är en konst som går att lära sig. Vi ska i alla fall svetsa i läge tre som oavsett strömstyrka har visat sig vara lagom till plåttjocklekar under millimeter. Borsta bort rost vid svetsstället samt där du ansluter jordklämman.


Ska du svetsa ihop två stumpar längsgående kan du lägga dem bredvid varandra tätt ihop, är det ände-mot-ände, lämna en 1-2mm glipa. Sparka igang svetsen, på med ögonskydd och handskar och dutta dit elektroden. Trevlig maskin att svetsa pinne me fjärrkontrol!


Tig har jag kört lite med den och då jag inte är någon proffsig tigare så är jag nog fel att uttala mig om det. Jag tyckte att den fungerade bra på tigen och enligt rykten från betydligt mer erfarna så ska den vara väldigt bra på det den ska göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Zwave telldus

Allt från grafikkort till barebone. Vi har det du letar efter! Hitta din favorit och köp den idag! Rätt bildskärm för rätt ändamål. Här...